Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under maj 2010

Av lemon - 27 maj 2010 19:55

Jag o Liam infann oss på sjukhuset kl 10.00 förmiddags och sedan var det full fart hela dagen. Stressade hem vid 16.30


Har alltså fått en ordentlig genomgång av Liams nya pump och sändare och jag tror detta kommer sååååå himla bra. Man kan ställa in den på massa olika sätt. Just nu kommer den att larma om han ligger över 17 mmol/l och om han ligger under 4,5 mmol/l på dagtid och under 5 nattetid. Åtgärdar man inte larmet utan han fortsätter att sjunka så stänger pumpen av insulin-tillförseln då han ligger på 4,0 plus att ett sirenliknande larm börjar tjuta. Toppen, toppen, toppen.


Sensorn mäter bs var 10 sekund. Var 5 minut visas ett snitt av de senaste 5 minutrarna. Dessutom visas pilar om han stiger eller sjunker fort. Stiger eller sjunker han väldigt fort visas två pilar och om han ligger på en jämn nivå visas ingen pil alls.


Man kan ställa in boluspåminnelse. Betyder att han brukar få sin frukostbolus senast kl 09 och om han inte fått något insulin då så påminner pumpen genom ett larm!


Han fick dessutom ett gossedjur, ett lejon, med dragkedja i ryggen där man kan stoppa in pumpen. Så nu för första gången på nästan 1½ år sover han utan att behöva ligga på en hård pump och utan ett obekvämt bälte runt sig. Nu kramar han ett gosigt lejon istället och han sa tack flera gånger för att han fick ha pumpen där i. Han lovade att inte pilla på pumpen heller... Får väl se hur länge det löftet varar! =) Tur det är knapplås på den!


Jag är sjukt nöjd med dagen och har stora förhoppningar om förbättrad livskvalité, ska bara skaffa ett babylarm så att man vaknar om pumpen larmar på natten!


CYA!

Av lemon - 19 maj 2010 15:17

Det är en omslagstävling på ViFöräldrar. Barn upp till 3 år får vara med o delta, så nu har jag anmält min Skrutt-Liam. Snälla, lägg en röst på honom! =) Röstar gör ni HÄR! Eller genom att klicka på kortet!


 

Av lemon - 19 maj 2010 14:12

Igår vid middagen ville Liam inte ha mer mat så jag sa att han skulle ta 5 skedar till bara. När han tagit en sa Hampus att han kunde hjälpa Liam att räkna. Jag sa: Ok, han skulle ta 5 st, nu har han tagit en. Hur många till ska han ta? Knappt utan eftertanke svarade han: 4. Jag blev jätteimpad o ville testa en gång till så jag sa samma sak en gång till men med 4 som utgångspunkt. Hampus svarade direkt: 3. Ville göra det lite svårare för honom så jag sa: Liam skulle ta 3 skedar. Nu har han tagit 2. Hur många till ska han ta? Detta tog ett par sekunder att klura ut men han svarade helt rätt: 1! Gossen är 4½ år!!!!


Varför är man (läs jag) så himla trött jämt??? Igår däckade jag på soffan vid 19.15 När Putte kom hem vid 19.30 gick jag upp o la mig i sängen. Ställde klockan på 21.30 eftersom jag ville gå upp o duscha o dessutom plugga lite. Vaknade kl 00.30 och har inte ens ett minne av att klockan ringt!! När jag kom ner hittade jag Putte snarkandes på soffan! Så trötta, båda två. Nu är det ju ljusare ute, ska man inte bli piggare då???

Av lemon - 16 maj 2010 05:26

Ska folk kommentera, uttrycka sin åsikt, så anser jag att man ska stå för sin åsikt oxå, vilket i sin tur innebär; Kommentera inte om du tänker vara anonym!!! Syftar till tidigare inläggets kommentarer, "Ls kompis" och "släkting". Fegisar kallar jag sådana människor!


Tydligen finns det olika åsikter om hur en vän ska vara och Sara får skit för att hon dissat L, L är ju faktiskt bara stressad. Jag hade inte tänkt skriva mer men blir bara tvungen...


Har man rätt att bete sig illa mot sina vänner för att man är strtessad? Jo, någon gång kan man väl acceptera, som vän måste man ju ha en viss tolerans, men när det pågår dag ut o dag in, vecka ut o vecka in, då måste man väl ha rätt att bryta upp? Om man behandlar sina vänner illa bara för att man är stressad då ska man väl inga vänner ha? Jag är tämligen övertygad om att jag hade förlorat mina vänner om jag betett mig illa mot dem upprepade gånger och om jag bett dem hålla käften hade de nog blivit både chockade o  ledsna. Man gör inte så mot en vän man är rädd om, en vän ska man respektera och vårda! En vän är det bästa som finns och genom att respektera varann och behandla varann som man själv vill bli behandlad kan man hålla liv i vänskapen.  Mina närmaste vänner har jag haft som vänner i 26 resp 25 år och det hade knappast varit möjligt om jag behandlat dem respektlöst, sedan spelar det banne mig ingen roll hur stressad jag hade varit eller hur långt bort min pojkvän bott! Det är när man har det jobbigt som man vänder sig till sin vän för att få stöttning, inte skjuter man bort sin vän o behandlar dem illa när man har det jobbigt?! Eunough!!!


------------------------------------------------------------------------------------------------


Igår åkte Putte till Götene och gick till öltälten med Flasse. Jag hade ingen lust o följa med, kände mig allmänt deppig o nere pga av smärta efter operationen jag gjorde i tisdags, så jag o Sara kollade på Avatar. En mycket bra film!! Gick o la mig vid midnatt o vaknade med ett ryck kl 04.45 Sängen bredvid mig var tom.... Hade fått ett mess kl 01 om att Putte gick hem (1½ mil) och han hade då gått i 45 minuter... Hmm... Gick ner och hittade honom på soffan där han lagt sig för att inte väcka mig (ja, jag är så lättväckt och har svårt att somna om).


Innan han åkte så fick han löfte om att skjuts skulle ordnas. Vet inte riktigt vad som hände men någon skjuts fick han inte i alla fall och inte ringde han mig heller. Jag hade druckit tidigare på kvällen men inte efter ca 19 så nog hade jag kunnat hämta honom, men han ville inte väcka mig!  Lite dum-snällt... Nu har han i alla fall gått o lagt sig i sängen och jag som vaknade med ett ryck blev alldeles klarvaken när jag upptäckte att sängen var tom och sitter alltså här o inväntar tröttheten. Klockan är ju faktiskt bara 06 än så länge och det vore skönt att sova en stund till, men som sagt; svårt att somna om... =( Är i alla fall väldigt glad att jag inte följde med igår!


Funderar på vad jag ska ägna denna sista barnlediga dag åt. Det lutar åt plugg eller trädgårdsarbete. Behöver rensa mina rabatter. Urk! Inte kul men ett nödvändigt ont! Men kanske viktigare med skolarbete? Har fortfarande en del att komma ikapp med... Jo, så får det nog bli. Har eng. prov på tisdag och ett par bokrecensioner att lämna in. Ska dessutom förbereda ett par frågor till socialen imorgon. Jag ska dit o göra en intervju inför ett fördjupningsarbete om familjehem. Ska bli kul, men det är ett stort arbete som kräver sin tid, tid som jag inte har...


Blev lite glad tidigare i veckan då de ringde från sjukhuset. Liam ska få en ny pump. En pump som mäter bs och tillför insulin. Perfekt, man behöver inte sicka honom så ofta och man ser direkt i pumpen åt vilket håll han är på väg. Dessutom varnar den om han sjunker eller stiger fort så att man kan häva det! Hoppas att det blir bra med en sådan. Ska dit den 27e på utbildning om pumpen. Så här ser den ut, vi valde den blå!

 


Med i startpaketet får vi 10 st sensorer. Man har en sensor på sig i ca 6 dagar så dessa tion skulle alltså räcka i 2 månader. Vill man sedan ha fler kostar 10 till ca 3500 kr. En summa man får betala själv! Jag ska dock söka ett par fonder och se om man kan få lite hjälp. Diabetessköterska trodde dock att det blir subventionerat pris till hösten så det är helt klart idé att byta pump i alla fall. Den går ju att använda utan sensorer precis som pumpen vi har nu. Håller i alla fall tummarna för att det blir subventionerat väldigt snart!


Nu ska jag ta mig en kopp kaffe o en cigg på altanen. Skönt ute trots den tidiga timmen!

Av lemon - 8 maj 2010 00:45

Tappat lusten att blogga just nu, därav den fattiga uppdateringen. Jag är tydligen en periodare vad gäller bloggning! =) Här kommer i alla fall en update av veckan som gått!


Återbesök för Sara både hos käkkirurgen o tandregleraren. Allt såg bra ut utom att bettet inte hamnat riktigt rätt på den ena sidan. Nu går hon med ett gummiband för att fixa till även det. Sara trodde hon skulle bli av med tandställningen innan sommaren o blev mäkta besviken när hon fick veta att det inte kommer att ske före augusti...


Apropå Sara... Hon har en vän vi kan kalla L. Eller hade... I tisdags "gjorde hon slut" med L. Ja, kan man kalla det att göra slut med sin vän då man säger upp bekantskapen med henne. L har betett sig underligt mot Sara ett bra tag nu och nu hade hon fått nog. Hon sa att hon hellre är ensam än är med L. Idag, fredag, är hon ute med sina nya vänner. Sara var rädd för att bli ensam och har därför "stått ut" med L ett bra tag men det visade sig at L är omtyckt av ingen och därför hade Sara heller inga andra vänner. Ingen annan ville ha med L och det drabbade ju Sara som umgicks med L. Invecklat att förklara per skrift men jag hoppas att ni fattar.?! Tycker dock synd om L som numera går tämligen ensam i skolan men hon får kanske skylla sig själv lite grann?


Igår var jag hos veterinären med Texas som kom hem med en jättesvullen fossing och haltade. Troligtvis ett ormbett så han fick antibiotika och cortison och idag är han mycket bättre. Skönt, man blir orolig när bebisarna har ont, oavsett om det är de två-fotade eller de fyr-fotade bebisarna. =)


Mycket plugg har det blivit i veckan och igår gjorde jag ett prov i samhällskunskap om demokrati/diktatur. Fick "bara" ett VG. Har så höga krav på mig själv att jag bara blev sådär nöjd... =(


Idag har Liams bs varit hemskt!!! Blä, så trist... Hans hba1c ligger alldeles för högt så jag kämpar som en gnu för att få ner det och blev inte glad när dagis ringde idag o talade om att han låg på 23 i bs. Verkade som han dragit ur nålen (som vanligt) så jag åkte dit för att sätta en ny. Det var inget fel på nålen så det finns ingen rimlig förklaring på hans höga bs.... Det är det värsta, när det inte finns någon förklaring! Ikväll låg han skapligt i alla fall. Först 6,8 sedan 7,4 och ett par timmar senare 14 (?)!!! Kollade nålen och visst hade han varit på den igen! Bara att sätta ytterligare en ny o ge honom 0,4 E. Ska kolla honom om en liten stund igen för att se vart det tar vägen. Men först ska jag ge mig ut o hämta Sara. Hon ska hämtas kl 01.30 Jag sa 01 och hon sa 02 så det fick bli halva vägen var. En mycket trött mamma... Vill inte alls ut o åka nu! =( Men det är dags så...


CYA!

Av lemon - 2 maj 2010 19:46

Jag är så himla nöjd med denna helgen så det finns inte rättvisa ord för att beskriva det! Här kommer en uppdatering dag för dag!


Fredag: Hämtade Madde o Jepser i Skövde kl 18.15 När vi kom hem satte Jesper igång o tatuera Sara. Sedan var det min tur. Detta tog ett antal timmar och vi kom inte i säng förrän runt 2-tiden.

Saras fotlänk:

 


Min blomma som restaurerades

 


Min "Henna" tattoo. Naturligtvis ingen Henna men jag tycker att den påminner om henna-tatueringar... Dessutom mitt restaurerade skorpion tecken.

 


Min diamant

 


Carpe Diem på handlederna

 


Lördag: Upp o käka frukost o sedan kom Tina, PA, Andreas o Erica hit för att bli tatuerade. Nattis o Albin var med oxå så det var full fart här. Folk överallt och alla blev nöjda med sina tatueringar. På eftermiddagen var man bra trött men det var bara o ta nya tag, slänga sig i duschen o grogga på. Kl 21 styrde vi kosan mot Varas Kronan och klassträffen, 20 år sedan vi gick ut nian. Jag, Madde o Tina ylade som galningar i bilen och humöret var verkligen på topp. Inne på Kronan var det hur bra som helst. Mycket folk man varken sett eller hört något från eller om på måååånga år. En hel del kära återseenden. Kvällen slutade med att Putte hämtade oss. En riktig toppenkväll som inte lämnar något ytterligare att önska.


Söndag: Vaknade kl 8 utan att vara det minsta bakis. Inte en gnutta huvudvärk ens. Idag var det Puttes tur att bli tatuerad. Körde sedan Madde o Jesper till Skövde kl 18, med blandade känslor. Mår så himla bra av att ha Madde här och vi har så roligt men självklart känns det skönt att få lugna ner hemmet lite. Så lite kluvet är det allt! Ikväll blir det mys i soffan med maken, mys o lugn!


Puttes ros

 


Puttes finger

 


Dags att fundera ut vart man ska sätta nästa gaddning! =)

CYA!

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards