Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under oktober 2010

Av lemon - 27 oktober 2010 00:14

Har inte hunnit/haft lust att blogga på ett tag men det innebär knappast att det inte hänt ngt.


Jag har skrivit, läst och formulerat på hemtentamen och börjar sås akteliga bli färdig. Nu återstår endast en fråga och den har jag två dagar på mig att besvara så det känns ganska lugnt. Det är ganska svårt dock... Som jag sagt tidigare är boken på engelska och att omformulera det på ett bra sätt till svenska är sannerligen inte det lättaste. Dessutom är det inte världens enklaste saker som ska förklaras... Beroende/oberoende variablar, korrelationsstudier, overjustification effekt, Coveration Model osv. Intressant o kul men svårt!


I lördags hade vi en mycket trevlig afton. Min bror och hans dejt/tjej kom hit på eftermiddagen. Vi åt god mat, drack lite vin och spelade spel. Mamma kom hit en sväng också. Putte o Stefan badade i badtunnan och tog till o med ett dopp i den stora poolen. 4 grader varmt var det i den. Brrrr!


Fick veta av dagispersonalen idag att jag kanske borde omvärdera D som är en av dagispersonalen på Hampus dagis. Jag har tidigare sagt att jag kommer att protestera högljutt om hon ska ansvaret för Liam då han flyttats över men fick alltså veta idag att D är väldigt, väldigt noggrann. Att hon har ett sätt som inte riktigt passar mig får jag helt enkelt släppa och ge henne en rimlig chans. Hon verkar väldigt virrig och det är därför jag inte har velat att hon ska ha hand om Liam men om hon nu är så noggrann så har jag egentligen inget att invända. Det kanske blir bra i alla fall till slut?! Nuvarande dagispersonal har lovat att de inte kommer att släppa över Liam innan de ser att nya dagiset kan ta hand om honom på ett bra sätt. Blir nästan lite rörd... Gulligt sagt och tänkt av dem! =) Allt fungerar jättebra med dagis nu, har gjort ett bra tag och jag är supernöjd och känner mig trygg med att han är där.


Kan en femåring ha migrän? Jag tror nämligen att Hampus hade det igår. Han vände och vred sig, kved, gnydde och mådde illa samtidigt som han tog på vänstra sida av huvudet och sa att han hade ont i huvudet. Jag kände igen mig väldigt väl i hans beteende då jag haft riktigt kraftiga migränanfall men är han inte lite liten för migrän? Kan man verkligen ha det när man är så liten? 


Nu ska jag sätta mig och läsa kapitlet inför den sista frågan på tentan och sedan blir det sängen!


CYA!

Av lemon - 18 oktober 2010 20:39

Idag har vi fixat iordning min plugghörna o det är här jag sitter nu. Mysigt och funktionellt blev det. Måste bara ha en annan stol annars lär jag inte bli långvarig här i alla fall. Med mysiga lampor, levande ljus o rökelse kan jag i alla fall tänka mig att överge köksbordet. =) Skulle i o f s bra gärna vilja måla om oxå. Just nu är det ngn orange/brun/gul färg på väggarna och det är allt annat än uppiggande. Blä. Vi har sagt sedan vi köpte huset att vi ska måla om här men det blir ju aldrig av... Som allt annat som bör göras... Synd att man många gånger fungerar på det sättet.

  


Idag kom hemtentamen ut på kurshemsidan och den bestod av 8 frågor varav en del utav dem innehöll a), b) o c)... Svaren på frågorna ska man försöka begränsa till ett A4. Jo tjenare! Jag lär ha o göra ett tag! Nästa fredag ska den vara inlämnad. Kul men samtidigt känns det så stort! Men det är väl för att jag inte är van antar jag?!


Imorgon kommer Bhavini hit vid 09 och vi ska fika o tjöta skit innan vi beger oss till skolan vid 12-tiden. Vi har inte varit i skolan på en vecka... Sist vi hade grupparbete var vi här hemma hos mig o pluggade. Trevligt med lite omväxling.


Nu ska jag jaga fatt i en tidningsartikel inför seminariet på onsdag!


CYA!

Av lemon - 18 oktober 2010 07:20

Igår kväll, vid 21-tiden, satte vi fart o möblerade om i hallen på 2a våning. Vi hade ställt upp ett skrivbord där som jag skulle kunna sitta o plugga vid. Problemet var att jag aldrig satt där. Funderade inte så mycket på varför men häromdagen kom jag på det... Jag hade suttit med ryggen mot trappan. Mycket obehagligt. Så nu har vi ändrat, gjort om o gjort rätt, så att skrivbordet står så att jag ser trappan. Tror det blir bättre nu och att jag faktiskt kommer att kunna sitta där o plugga. Skönt med en egen liten vrå men det är ju viktigt att man kan slappna av o det går inte om jag hela tiden måste oroa mig för att någon ska komma upp bakom mig. Sitter med hörlurar på o lyssnar på musik så jag hör inte om det kommer någon heller...


Idag ska vi i alla fall fortsätta göra iordning där uppe. Fixa sladdar, blommor o belysning, damma o dammsuga. Ska bli skoj. 


Har en liten, liten förhoppning om att vi ska hinna ta en cache idag oxå. Får väl se vad maken säger när han vaknar. Skönt att komma ut lite och dessutom ett roligt mål. Roligare än att bara ta en planlös promenad.


Igår hade jag o Liam en riktigt mysig dag. Jag o Liam var själva hemma medan Putte o Hampus var hos Flasse o hjälpte honom att lägga tak. Sara var ju hemma med men det märker man inte... Hon sover till sena eftermiddagen. Gottegris!! =)


Ja, just det, en sak till som händer idag: Hemtantamen kommer ut! Spännande!!


Nu, lite mer kaffe så man piggnar till och kan ta tag i dagen!


CYA!

Av lemon - 16 oktober 2010 01:27

Å väntar på att klockan ska gå så att jag kan åka o hämta Sara. Same shit, different night. Halv tre ska hon hämtas o nu är klockan halv två... Suck, suck, suck!


Idag hade vi en mysig dag! Vi tog en earthcache. De är lite annorlunda mot vanliga cachar. Man ska gå till några olika ställen och ta redan på lite olika saker, ta olika kort osv och den vi tog idag var uppe vid utsiktstornet på toppen av Kinnekulle. En vandring värd varje steg. Underbar höstluft, underbar utsikt och underbart sällskap. Kan det bli bättre?

          



Väl hemma fixade vi lunch till gossarna o sedan tog vi oss en tuppalur allihop o vaknade inte förrän 16.20 och då får man ju smått panik... Lite väl sent att vakna då... 


Ikväll har vi kollat på Idol o myst. Putte sa en rätt rolig sak nyss. Han låg bakom mig o höll på o greja med ngt. Jag frågade vad han gjorde o fick svaret "Lägger rätt håret". Hmm...????? Han är jättekorthårig?!! Jo, han menade att han var tvungen att dra huvudet mot kudden för att håret skulle hamna i hårets riktning. Aha!? Han är rätt kul, min make, och han har bjudit mig på många skratt genom åren. Som när han petade in tandborsten i ögat, som när han tappade sin kaffemugg ut genom bilrutan - i farten, som när han satt på toaletten o somnade osv. Tur jag har honom! =)

Av lemon - 14 oktober 2010 21:33

Tog tag i kurslitteraturen efter ett antal koppar kaffe i morse men kom bara två sidor innan jag gav upp. Tankarna bara fladdrade iväg o det var komplett omöjligt att koncentrera mig på det jag läste. Tankarna var inte heller trevliga då de handlade om 21-åringen... Funderade på hur jag skulle få bort tankarna och kom på att en promenad borde hjälpa. En promenix o en ljudbok kanske...?


Men Nej, jag kom på något mycket bättre, Cachejakt! Tänkte ta en o sen hem o fortsätta plugga. Jag hade två och en halv timme på mig innan Liam skulle hämtas så det var ju inga problem, jag hade lätt hunnit - OM jag inte gått vilse på väg tillbaka... Suck, suck, suck! Jag gick o gick o gick o kom tillslut ut ur skogen låååångt ifrån bilen! pNär jag kom hem var det bara 45 minuter kvar till Liam skulle hämtas så det blev inget läst nu heller!


På sjukhuset var det godare nyheter än jag hade väntat även om de egentligen är långt ifrån goda! Hans hba1c låg på 7,1 och har i o f s gått ner 0,1 men det är ändå katastrofalt! Och tack vare att han löigger på över 7,0 i hba1c så ska vi tillbaka om ytterligare en månad. Amnnars är det var 3e månad som gäller. Bra att det är täta kontroller när allt inte stämmer men det är inte roligare för det!


Bestämde oxå med diabetessköterskan att jag ska be rektorn kontakta dem för att boka ett möte med nya personalen i januari eller februari. Då ska även dietisten vara med så att nya dagispersonalen får lära sig rätt från början. På hans nuvarande dagis har det hänt att de sagt "Ja, idag har han ätit jättebra, massa köttbullar och ägg" (bara ett exempel) och det är något jag skiter fullkomligt i! Jag vill bara veta hur mycket kolhydrater han ätit!


Usch, tappade lusten att skriva mer nu! 


CYA!

Av lemon - 14 oktober 2010 08:51

Jag kan inte släppa tankarna på Marcus som tog sitt liv i måndags o live-sände det på nätet. Kollade ju på filmen och det ångrar jag - eller kanske inte.... Jag är så jävla nyfiken så hade jag inte sett den hade jag fortsatt vara nyfiken o fortsatt leta... Frågan är vilket som är värst?!


Jag spelar upp filmen för mig själv inne i huvudet om och om igen. Inatt drömde jag om honom. Jag brukar annars aldrig drömma om saker som hänt under dagen men detta är starkt. Blä!


Idag ska jag o Liam till sjukhuset för att kolla hans hba1c. Ser INTE fram emot detta. =( Här ändrat i basalen nu så att han ligger bättre på kvällarna men tror ändå att det kommer att vara ett katastrofalt hba1c. Blir lite ledsen av detta.... Hur man än bär sig åt, hur man än kämpar så blir det inte riktigt bra... 


Lite plugg ska jag nog hinna med innan det är dags att åka. Ska traggla igenom ett kapitel som handlar om varför vi tycker att vissa människor ser bättre ut än andra. Lite spännande!


Nope, mer kaffe o försöka fixa till humöret lite. Mota bort alla hemska tankar! =(


CYA!

Av lemon - 13 oktober 2010 20:35

Jag hörde talas om detta redan i måndags men brydde mig inte om att kolla efter det. När Sara nämnde det idag så började jag kika lite.... 


Marcus Jannes, 21 år, startade en ny tråd på Flashbacks forum där han skrev att han tänkte ta livet av sig och dessutom live-sända det via en ftp-server. Han startade tråden kl 11.50 och kl 13.13 skrev han "Alright, lets do it". Efter det skred han till verket och alltihop blev filmat. I tidningarna står det att polis var på plats efter 20 minuter men om man ska tro flashbacks forum så hann klockan bli 14.05 innan snuten kom o påbörjade HLR, något som var alldeles försent, såklart! Alla filmklipp är bortplockade nu men jag hann, på gott o ont, se den... En otäck film, jävligt otäck!!!


Detta är hans första inlägg på forumet:


Har bestämt mig nu för att ta livet av mig genom att hänga mig.
Har testat lite att strypa mig själv och hur det känns.
Tog lite smärtstillande för några minuter sedan (100mg dexofen och 1500mg paracetamol), väntar just nu på att det ska börja verka.

Har satt på min webcam med ett program som gör en dump varannan sekund och slängt upp en ftp där bilderna hamnar, kommer posta IP:Port och inloggningsuppgifter innan jag genomför det.


Så här svarade han då någon ville att han skulle berätta om sitt liv:


Jag är en kille på 21 år.
Jag har ett bra liv, pluggar i min egen takt, egen lägenhet, bra inkomst från försäkringskassan (aktivitetsersättning + bostadstillägg).

Har aspergers syndrom / högfungerande autism.
Är överdrivet sårbar (känslomässigt)...
Har rätt dålig social förmåga vilket gör mig till en något ensam person.

Tycker att jag har haft en bra uppväxt trots mycket krångel i skolan.

Makes no sense att jag vill ta livet av mig? Nä jag vet 


Någon tyckte att han skulle skriva något till sina anhöriga åtminstonde och det gjorde han... Han skrev ett kort adjö på Fb. Finns oxå publicerat på Flashback...


Det är så jävla tragiskt det här och jag blir uppriktigt ledsen och jävligt rädd! Rädd eftersom jag funderar på vad som kommer att ske härnäst... Folk vill ju alltig överglänsa, menar jag. 


Fy fan!


R.I.P Marcus Jannes!

  

Av lemon - 11 oktober 2010 22:42

Ingen bra dag idag. Hade lite småont i huvudet redan imorse men gav mig ändå av till skolan eftersom vi hade seminarium idag. Idag var det ganska intressant till skillnad från förra veckan då det var dötrist. Kände mig allmänt off o huvudvärken blev bara värre o värre. Slutade skolan vid 12.30 o åkte då hemåt. På vägen hem jagade jag en cache som jag inte hittade och en som jag hittade. Hemma tog jag lite mat o sen iväg o hämtade gossarna.


Huvudvärken blev värre o värre o jag gick o la mig vid 18-tiden för att jag Mr Migrän på flykten. Vid 19 (tror jag) kom Putte upp med Hampus o la honom hos mig. Sååå mysigt! Älskar att sova med mina barn! =) När Putte kom o la sig vid 21 så var migränen borta o jag gick upp.  


Nu sitter jag här.... Ska ta o plugga lite medan tid finnes och sedan försöka komma i säng i någorlunda tid. Imorgon bitti måste jag ta upp gossarna jättetidigt för att köra Sara till Götene. Hennes buss går kl 6.25 suck! Själv har jag ingen tid att passa förrän kl 9.00


Då ska jag på möte med rektorn o specialpedagogen för att diskutera Liam... Tror att det handlar om hans överflytt till Hampus dagis. Det ska bli  intressant att höra hur de tänker sig detta. Jag vill helst inte att han byter... Fy faan för att börja om med att lära ut... =( Fy fan för att börja om med orolig dagispersonal.... =( Fy fan för att börja om med ständiga telefonsamtal då personalen är osäkra...=( Jättebra att de ringer då de är osäkra istället för att ta egna initiativ o göra fel, men det blir lite mycket ibland... Orkar inte... Inte bara dagispersonalen blir ju oroliga utan även jag då jag vet att personalen inte "kan". Självklart förstår jag att man inte kan kunna allt direkt o det kräver jag inte heller, jag bara önskar att vi slapp allt merjobb o all oro en överflytt innebär. Men men, bara att bita i det sura äpplet och inse att det är så det är!!


På torsdag ska jag till sjukhuset med Liam för att kolla hans hba1c. Känns inte alls bra eftersom jag nästan är helt säker på att det gått upp. Han har legat högt på kvällarna trots att jag höjt basalen och trots jättepuffar med insulin till middagen. Idag åt han en portion med pytt i panna o han fick 1,5 E. Putte sa "Oj, är det så mycket han ska ha nu?". Ja, på kvällen är det så mycket och det var till o med för lite eftersom han gick upp till 15,4 i bs. *suckar djupt*


Nej, lite mer kaffe, lyssna lite på min ljudbok "Människohamn" och sedan plugga lite!


CYA!

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards