Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under april 2011

Av lemon - 19 april 2011 19:04

Idag har varit en toppendag! 


Vi började med att åka till Stellas Lekland. Busade, hoppade, studsade och lekte alla fyra. Väl hemma slängde jag gossarna i säng o satte mig vid datorn en stund. Putte var ute o åkte 4hjuling. Efter en stund ringer det ett skyddat nr. Jag trodde det var Putte men...


Det var från ett jobb jag sökt! Som behandlingsassistent! Hon frågade om jag ville jobba hela sommaren, hon konstaterade att det var meriterande att jag hade kört taxi och hon skulle försöka fixa så vi kunde träffas nästa vecka! Underbart! JAG VILL!


Blir samtidigt lite kluven... Har ju sökt några sommarkurser och en är jag väldigt sugen på att läsa, ungdomssociologi. Kanske både läsa o jobba? Jaja, det löser sig nog.


Nu ska jag ta mig en kopp kaffe, kika lite på tv o sedan kanske plugga lite sociologi. BTW, SOCIOLOGI IS THE SHIT!!! Så himla spännande!!!! Trodde inte det men jag är helt fast!


CYA!

Av lemon - 12 april 2011 23:23

Har just kommit hem efter en biltur i regnet och mörkret. Under åkturen kunde jag konstatera, som så många gånger förr, att jag är en fullkomlig trafikfara när det regnar. Det är inte mitt fel! Om paddor och grodor kunde hålla sig borta från vägen så skulle jag slippa väja undan men nej, de sitter där så fint, mitt i vägen och jag klarar inte att bara helt kallt köra över dem. Paddmos, hur låter det??? Tycker och har alltid tyckt att paddor och grodor är väldigt söta och trots att jag vet att jag inte borde väja så kan jag inte låta bli. Samma sak med möss.... Jag väjer för dem oxå.... Vad f*n ska jag säga till Farbror Blå om det någon gång skulle hända en olycka? "Jag väjde för en padda"??? Nej, jag får sluta köra bil när det regnar helt enkelt!


 


Imorgon är det tenta... Kan jag det jag bör kunna? Nope... Kommer jag klara tenta i alla fall? Förmodligen inte... Räknar med omtenta den 21 maj... Bra inställning - NOT, men motivationen är verkligen på 0 % och trots att jag letat som hejsan efter motivationen så har jag endast funnit olika anledningar för att slippa plugga. Idag har jag bakat för första gången på... 4 år kanske... Idag av alla dagar!?? Ja, idag var det lätt att baka, minsann! Suck!!


Nej, nu skiter jag i detta! Tänker sova nu o hoppas på det bästa men tentan får gå hur den vill!


Cya

Av lemon - 12 april 2011 15:19

Nej, jag hävdar att det inte finns sann altruism.


Idag har jag hjälpt en vän i nöd. Jag kunde inte göra mycket men jag gjorde det jag kunde. Jag väntar mig inget tillbaka, jag vill heller inte ha något tillbaka, jag är så glad att jag kunde hjälpa. Visst låter det som sann altruism? Nej! "Jag är så glad att jag kunde hjälpa"... Ja, det är ju en av anledningarna till att handlingen inte är helt altruistisk. Det får ju mig att må bra. Hade jag inte gjort vad jag kunnat så hade jag heller inte mått bra... Ni som läst med mig sedan i höstas vet ju vad jag menar eftersom vi pratat om detta i socialpsykologin men ni andra, väcker det lite funderingar?


Finns det sann altruism? Vissa hävdar att självmordsbombare är altruistiska men jag säger Nej, där oxå... De gör det och mår bra av det INNAN handlingen utförs, alltså ingen altruism. Hur skulle de mått i fortsättningen om de inte gjorde det?


Lite tisdags-spånande för att slippa tentaplugg bara...


Cya

Av lemon - 11 april 2011 17:08

Överskriften gäller  idag tre saker...


1. Igår blev jag förkyld. Jätteförkyld!! Bomtät i snoken, varvat med rinnande snok. Svor och förbannade detta öde samt svepte ett antal drinkar med echineagard. Idag vaknade jag utan täppa och mådde finfint. Lycklig - i en halvtimme.... Därefter började snorandet igen och jag mådde verkligen tjyvens. I ett par timmar... Sedan kom jag på att om det vore förkylning så borde jag varit täppt i snoken då jag vaknade imorse... Pollenallergi??? Jag har aldrig haft ont av pollen tidigare men tog ändå en Loratadin av Putte.... 2 timmar senare är symptomen helt väck! Bra, ge mig lite allergi oxå, tack!!!


2. Appropå täppt snok... I'm addicted! Jaja, jag missbrukar! Nasoferm... Och har gjort det i... tja.... 12-13 år..... Klarar mig inte utan nässpray. Får total panik om jag är utan. Idag var jag i alla fall på apoteket o köpte en flaska och betalade 29,50 :- för min skatt. Hmm... 50-öringarna är borta så jag fick alltså betala

30 :-. Inget konstigt med det! Det konstiga är att när 50-öringarna fanns så kostade de 30 :-. Alltså har priset på prislappen gått ner men man betalar fortfarande samma... Allt för att det ska se så billigt som möjligt ut till mesta möjliga pris...Stackars lättlurade människor! 


3. Varför, varför, varför är det tenta om två dagar??? Jag vill inte, jag kan inte, jag har inte lust! Nej, nej, nej!!!


Cya

Av lemon - 10 april 2011 18:00

Yes, very clear, VÅREN är här. Lycka! Och jag får en skrämmande lust att dra ut husvagnen pronto! Som ett gift!


Vårens ankomst firades idag med grillning, premiären! Det var sååå gott! Grillat kött, potatis, bearnaisesås, sallad med fetaost och rödlök. Är proppmätt nu men det vattnas ändå i munnen på mig! =) 

 

Grill-mästaren


Toraa var här idag oxå och det blev en del plugg. Dessutom en halvtimmes promenad.


Gjorde en upptäckt idag. Jag tycker rent allmänt att det är urfåningt när Sverige försöker härma olika realityserier som "Nanny" o "Mamma byter bo" och "Kniven mot strupen". Så fånigt! Kom med något nytt! Kollade i alla fall på Kniven mot strupen idag och insåg att det inte bara är serien i sig som tar efter "Hell's kitchen" utan att programmet även innehåller en Gordon Ramsey-wannabe. Alltså, har ni kollat på den där Alexander??? Har inte han någon bokstavskombination så vette faan... "BAM, BAM, BAM"(- ni som sett honom måste väl förstå?) Hur gör de för att hitta en sådan programledare? Visst, han är duktig men , jösses.... Dessutom funderar jag på vad människan har i håret... Hua! Ett pkt smör o två tuber brylcreme?? YacK!

 


Ikväll blir det att bänka sig i soffan med en säck potatis! "Bring a bag of potatoes" sa Uri Geller i Fenomen förra veckan och jag tänker inte ge upp. Han får tydligen märkliga saker att hända i hemmen runt om i Sverige... Här har inte hänt ett skit men skam den som ger sig, jag tar in en säck potatis och hoppas på lite magi!


Något magiskt händer det i alla fall här i huset... I går satt Putte o kollade på tv. Han stängde av tv'n vid 23 och därefter fanns varken katter eller människor inne i vardagsrummet. Jag åkte o hämtade Sara vid 2-tiden och när jag kom hem vid 2.30 gick jag raka vägen in på toa o borstade tänderna. Alla andra sov... ändå hörde jag en smäll/duns från vardagsrummet .... På golvet hittade jag fjärrkontrollen, utan lock och batteri. Hur??


Cya

Av lemon - 10 april 2011 09:13

Ett symptom på att man sitter för mycket framför datorn med felaktig hållning är sk gamnacke som innebär att ansiktet skjuts framåt och en missprydande puckel uppträder nedanför nacken. Har man denna hållning länge bildas det fett nedanför nacken som gör att gamnacken blir extra tydlig. Detta var vanligare hos äldre personer men är nu för tiden ett allt vanligare problem bland yngre människor. Detta tack vare för mycket datoranvändning.

 

Jag har i över ett års tid pluggat, ofta med datorn som redskap och just gjort den hemska upptäckten att då jag kliver in i ett rum är det ansiktet och inte tuttarna som sig bör, som kommer in först. INTE ok. 

 

Så nu är det hårdträning som gäller för min del och jag känner mig ganska fisförnäm när jag struttar omkring med näsan i vädret... Men det är tydligen en vanesak och det är som med allt annat, bara o kämpa på.


Cya

Av lemon - 9 april 2011 20:50

Ligger i sängen o gottar mig. Tänkte sova när jag lagt killarna men tji fick jag... Har inte fått en blund i ögonen. Kunde behövt det annars eftersom jag alldeles snart ska sätta fart o plugga och sedan blir det att vara taxi i natt igen... Sara o tre kompisar ska hämtas i natt.


Funderar på hur jag ska få till bästa pluggmotivationen när det ingen finns. Svårt att skapa motivation... Lite levande ljus, doftolja, frukt och Sacred spirt ska jag i alla fall testa med så får vi väl se om det är någon nytta med spektaklet.


Alltså, den där stackars tentan vi ska ha på onsdag... Vi ska kunna hela bokens begrepp. Kunna förklara dem alternativt välja rätt av tre eller fyra möjliga svar. Exempel på några begrepp är Självbild, kontext, Öpnna/dolda konflikter, primär effekten, uppfyllande profetia. Låter inte så svårt va? Nej, det tyckte inte jag heller.... Sen insåg jag att dessa begrepp kan inte översättas med ett ord utan många behöver en lång förklaring... Självuppfyllande profetia till exempel innefattar tre steg o dessa ska givetvis oxå förklaras. Fuck, fuck, fuck!!! Fattar inte hur jag ska få in detta i huvudet till onsdag...


På onsdag ja, det är en speciell dag på fler sätt. Min lilla mamma fyller 70 år då. Det måste ju firas såklart! Bästaste lilla mamman i hela världen har jag! =) 


Nehepp, om man skulle sätta fart då.... eller.... En fråga bara; Jag var i affären förut o köpte mjölk. Jag tog 4hjulingen och det skumpar rätt bra om man åker på stigar o dyl. Om jag hade köpt grädde och kört tillräckligt länge, tror ni det hade blivit smör då? Jag gjorde ju smör av grädde för ett par veckor sedan då vi hade slut på smör och det tog inte så lång tid så det kanske inte är omöjligt att göra smör av grädde genom att köra 4hjuling??


Jaja, jag ska sätta fart...snart...


Cya

Av lemon - 9 april 2011 15:58

Lördag och strålande solsken. Underbart! OCH det passar min sinnesstämning. Men det kunde ju vara bättre! Kan det inte alltid det? Fetare konto, smalare kropp, längre tid kvar till tenta, fler timmar på dygnet osv.


Dagen har i alla fall bjudit på en piknik i det gröna med mina fina barn. Fruktsallad stod det på menyn. Vi tog oss till pikniken på 4hjulingen, årets premiärtur! Roligt, roligt.

   

Hampus OCH Sara tjatar om att vi ska ut på cachejakt och imorgon vore en perfekt dag för det om det inte hade varit för en tentajävel på onsdag.... Skit! Imorgon kommer Toraa hit o vi ska belägra husvagnen för några timmars tentaplugg. Trevligt med besök även om syftet kunde varit roligare... =/


Igår hade jag en Deja vú-upplevelse... Jag var ute o åkte bil på kvällen och fick en väldigt stark av att ha upplevt detta tidigare... Saknar allt taxi-jobbet en hel del emellanåt. Hoppas att jag snart hittar ett annat jobb som är lika roligt! Vill ha ett jobb nu!!


Nope, detta var trist... Har dessutom ett gäng Trollungar som tjatar i mitt öra vilket försvårar skrivandet avsevärt...


Cya

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards