Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Psykiskt sjuk, bara ett tillstånd?

Av lemon - 16 september 2010 23:35

Idag hade vi seminarium i skolan om psykiatrin förr och nu. Väldigt intressant. Men en av de andra i gruppen sa en sak som jag reagerade på och inte höll med om ett skvatt... Hon sa; Psykisk sjukdom är bara ett tillstånd!


Jag ifrågasatte vad hon menade men lyckades inte riktigt förstå...


Hade kanske förstått bättre om hon sagt att hon menade lätta psykiska sjukdomar som depression, stress syndrom eller utmattnings syndrom men hon menade även sjukdomar som schizofreni, manodepressivitet och borderline personlighets störning. Här kommer det nu en vild protest från mig... Har man fått diagnosen fastställd så är man väl inte mindre schizofren de dagar då man inte lider av röster? Man lider väl men inte mindre av borderline de dagar då allt är vitt? Man är väl inte mindre manodepressiv de dagar då man har sina toppar?


Det vore som att säga till en cancersjuk att den är frisk bara för att den en dag inte råkar ha några smärtor... Eller att en alkoholist inte är alkoholist bara för att den är nykter en dag... Men sjukdomen finns ju kvar i alla fall även om man är symptomfri emellanåt?!


Medhåll eller mothugg?


Jag tyckte det lät mycket märkligt att det bara skulle vara ett tillstånd i alla fall!


CYA!

 
 
Ingen bild

Mia

18 september 2010 13:04

Sjukvården betecknar faktiskt Borderline som ett tillstånd. Det är en flytande diagnos som kan utlösas av sk. triggers ex deprisson mm men för att i perioder försvinna helt genom medicinering eller ett hälsosammar liv typ genom DBT och liknande som jag sj går i MEN jag instämmer inte, har alltid känt att jag "känner" för mkt i jämförelse med andra fel el rätt vet jag ej men jag är iaf glad att jag har min terapi för den hjälper mig :)

lemon

18 september 2010 13:12

Och du borde ju veta bättre än sjukvården kan man tycka... O därmed stämmer fortfarande min åsikt! =) Gillar att ha rätt! Haha!

Skönt i alla fall att det finns mediciner o terapi som hjälper både dig och andra i din situation eller med andra sjukdomar. Kramen!

 
Martina

Martina

18 september 2010 15:17

Att vara moderat är en psykisk sjukdom som tyvärr verkar vara svårbotad. I övrigt kanske inte allt är ett tillstånd så som att vara deprimerad, men det är alltid lätt att uttrycka sig om saker man inte känner till tyvärr

http://teriyaki.bloggplatsen.se

lemon

18 september 2010 15:22

Ja, det är lätt men då tycker jag att det är viktigt att säga att "min åsikt är..." istället för att formulera sig som tjejen på seminariet gjorde: "Det är viktigt att folk förstår att psykisk sjukdom bara är ett tillstånd". Hon sa det alltså som om hon hade underlag för det hon sa och att det inte bara var hennes åsikt!

Jag VET inte om det ÄR som jag tycker heller men det är min åsikt som jag mycket väl kan ändra om jag blir överbevisad!

Kram Sussie

 
Vikki

Vikki

18 september 2010 16:29

Jag har hört många bipolära säga -"Du måste vara medveten om att du inte är din sjukdom!" För mig är det klart att jag till stor del är det, ingen kommer någonsin att veta vem jag skulle ha varit utan den. Det enda man kan veta är att jag inte skulle ha varit den jag är idag.

http://vickileh.bloggagratis.se

 
Tobias

Tobias

18 september 2010 18:53

Psykisk sjukdom är mer än ett tillstånd. Det är något man kämpar med dagligen!

http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Puttis

18 september 2010 19:11

Att vara moderat är ingen sjukdom det är ett underbart, rent himmelskt tillstånd:)

 
Ceciliadarling

Ceciliadarling

18 september 2010 19:23

Hej!
Håller med dig.
Har själv borderline och det är verkligen inte bara ett tillstånd för mig som lever i det.
Visst, vissa dagar så känner jag inte av det lika mycket, men sjukdomen finns alltid där.
Ångesten finns där.
Sen finns det de dagar som knappt går att genomlida för att det bara skriker borderline av mig. Du gjorde i alla fall rätt i att ifrågasätta den person som sa det.
Läkarna kan säga att en diagnos är en färskvara men jag och många fler håller nog inte med egentligen.

//Cecilia

http://ceciliadarling.bloggplatsen.se

 
Tina

Tina

18 september 2010 22:20

Psykisk sjukdom är mer än ett tillstånd det är en jävulsk smärta och kanske också en skam över att man inte är som "alla andra"..Jag har själv en neuropsykiatrisk sjukdom och den finns ju där även om vissa dagar är bättre än andra

http://kallstatjejen.bloggplatsen.se

 
KlaraRegina

KlaraRegina

19 september 2010 02:04

Det den där tjejen sa var verkligen fel sätt att uttrycka sig på, precis som alla kommentarer här understryker!

Man får tänka att det kanske bara var en groda som hoppade ur munnen på henne.

http://arsartisgratia.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

19 september 2010 14:50

Brukar själv använda ordet "sjukdomstillstånd", men det går ju inte heller att "jämföra" en psykisk sjukdom med en annan. Det finns ju t.ex olika former av schizofreni och sjukdomar/sjukdomstillstånd med INSLAG av t.ex schizofreni och liknande manodepressiv sjukdom. En del kan man när saker och ting blir mer gynnsamma bli helt frisk ifrån och då är det väl kanske lite som att sluta röka för tio år sedan eller så, att det är som att man aldrig har rökt. Man minns ju hur jobbigt det var men livet känns helt UNDERBART igen. Men det var helt klart ett urdumt sätt att uttrycka sig på, NONCHALANT helt enkelt. Hoppas att det var en "groda som hoppad ut" just då och att hon ångrar sig efteråt. Och visst är det också så att man inte heller ÄR sin sjukdom.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

19 september 2010 14:51

Glömde... Tjusig header du har - hur har du fått till det så där, med både färger och typsnitt. Häftigt?

http://elisannw.bloggplatsen.se

lemon

19 september 2010 15:09

Tack! Jag har fixat bilden på picnik.com. Ett suveränt bildredigeringsprogram online som dessutom är gratis! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lemon - 22 december 2011 08:09

Har knappast varit en aktiv bloggerska de senaste månaderna mest pga att jag inte haft ork o lust att blogga, men oxå pga att jag vet att det finns folk som läser som inte har ett skvatt med mig, min familj eller vårt liv att göra.   Men ett lite...

Av lemon - 2 oktober 2011 15:08

Har ingen lust att blogga, ingen lust att plugga.... =( Måste verkligen finna motivation för att plugga eftersom det är två saker som ska vara klara denna veckan och jag har väl inte tittat på någon av dem egentligen... inte ordentligt i alla fall. ...

Av lemon - 28 september 2011 13:54

Fick just ett samtal från sjukhuset i Skövde. De hade just pratat med barnmottagningen i Lidköping och kommit överens om att ge mig ersättning för resan jag gjorde helt i onödan vid Hampus uteblivna läkarbesök.    Detta trots att jag mailat fram ...

Av lemon - 27 september 2011 14:47


 

Av lemon - 24 september 2011 08:46

I detta inlägget för jag makens talan, inte min egen. Nja, min egen till viss del men inte på samma sätt som maken. Men eftersom jag inte vill tillbringa fredagskvällarna ensam i tv-soffan i höst så är det viktigt för mig oxå.   HUR ska vi få til...

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards