Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Direktlänk till inlägg 5 april 2011

Barn och deras matvanor

Av lemon - 5 april 2011 14:54

Hur gör du, anpassar du din matlagning efter vad barnen tycker om?


Det gör inte jag. Jag lagar den mat som passar MIG och det är bara för övriga familjen att äta. Visst, när jag lagar mat som jag VET att vissa inte tycker om så snuddar mina tankar vid det men sedan kommer jag på att jag, som kokerska, kan inte alltid laga mat som passar alla. Men alla måste i alla fall äta och det skulle aldrig falla mig in o laga olika rätter vid ett och samma tillfälle.


Idag blir det spagetti och köttfärssås här. Sara kommer bli lycklig o Putte likaså. Varken jag, Hampus eller Liam är något större fan av denna maträtt men det är som sagt bara o äta. Om Hampus hade fått bestämma hade vi ätit korv o makaroner 7 dagar i veckan, om jag fått bestämma hade vi ätit soppa 7 dagar i veckan och om Putte fått bestämma hade det blivit blodigt kött med bearnaisesås 9 dagar i veckan.


Alltså varierar favoriterna väldigt och det är omöjligt att tillfredställa samtliga familjemedlemmar med en enda maträtt. Men är det rätt att man får slippa maten då man inte tycker om det? Är det rätt att kocken ska laga flera maträtter för att det ska passa alla? Gör man i så fall inte barnen en björntjänst? Vem vill bjuda någon på middag som hela tiden säger "Det äter inte jag", "Det gillar inte jag" osv. En sådan person skulle jag bara bjuda på middag en gång och tycka att vederbörande var fruktansvärt bortskämd. 


Är det inte bättre o göra som "alla alltid sagt", man måste ta lite och tycker man inte om det behöver man ju inte ta MER? 


Jag har tre maträtter som jag avskyr. Blotta tanken på att stoppa detta i munnen får mig att må illa. Eftersom det endast handlade om tre maträtter gjorde min mamma aldrig dem till mig då jag var liten men jag är helt övertygad om att jag blivit tvingad att äta om jag satt det i system med andra maträtter... Hur som helst, jag hatar alltså grynkorv, ärtsoppa och lever. Urk, tvi o fy faaan, vad äckligt!! MEN, jag skulle äta det om någon lagade det till mig och ville bjuda. Inte med någon större glädje, eller ingen glädje alls, men jag skulle göra det.


Så, inlägget handlar egentligen om: Är det rätt att skämma bort sina barn genom att anpassa matlagningen efter dem? (VEM gillar bortskämda ungar???) Eller ska man ha som regel att i detta hemmet äter vi allt, punkt slut?


Nu tänker nog vissa: Det där skulle aldrig fungera här... Han/Hon skulle vägra...bla, bla, bla!

Ja, så kan det bli om man varit för snäll (läs Slapp) från början men om barnen får lära sig från början att det inte är någon idé att tjata så blir det heller inget tjat. Eller jo, lite blir det, de måste ju testa, men att vägra är det inte tal om.


Min åsikt! Som fungerar alldeles utmärkt på tre barn! =)


CYA!

 
 
Sofia

Sofia

5 april 2011 18:17

lagar ingen specialmat till någon men lagar heller inte den mat som någon av oss inte tycker om. Jag blev tvingad att äta diverse saker jag INTE gillade. tvingad tills jag kräktes på tallriken och blev utskälld och svimmade. Jag blev tvingad med en videokamera framför mig för att visa hur löjlig jag var. Jag kommer ALDRIG tvinga mina barn äta nåt dom inte gillar. Jag utvecklade senare ätstörningar mycket enkelt då förhållandet till mat var minst sagt ansträngt.

Det finns mkt jag inte äter pga detta.

Bara en annan syn på det hela.

http://fiamittilivet.bloggplatsen.se

lemon

5 april 2011 19:43

Usch, fruktansvärt hur någon kan behandla sitt barn så och dessutom förnedra det genom att filma! Fy 17, sådana föräldrar borde inte få ha kvar sina barn och jag förstår mycket väl att ditt förhållande till mat blev ansträngt.

Jag menar naturligtvis att man inte ska gå till ytterligheter åt varken det ena eller det andra hållet.

Hoppas att du mår bättre idag! Styrkekram till dig!

 
person

person

5 april 2011 19:30

En mycket bra blogg

http://person.bloggplatsen.se

lemon

5 april 2011 19:38

Tack! =)

 
Cicci

Cicci

5 april 2011 20:03

Bra skrivet :)
Jag har 8 barn så jag kan omöjligt göra olika mat till alla. Har alltid varit "sträng" med maten. Vi äter det jag gör i ordning och på den tiden jag har sagt annars kan man vara utan.
Att man smakar på maten innan man går från bordet är dock ett krav.
Däremot brukar vi göra "matsedel" och där får barnen vara med att planera vilka dagar vi ska äta vad och ibland får dom vara med att laga :)
Funkar bra för oss och barnen äter nästan allt.
Ha en bra kväll//Cicci

http://ceciliaohlson.bloggplatsen.se

lemon

5 april 2011 20:06

Låter som en väldigt bra inställning!! Det där med att barnen får vara med o göra matlista ska jag anamma. Tack!

 
toraa

toraa

6 april 2011 08:09

Lagar inte heller "special"mat på det sättet att Ossian skulle vägra äta ngt, men iom Neos allergier blir det ibland 1½ maträtt eller hur man ska säga =) potatismos gör vi ju tex alltid 2 sorter men det är mer för att JAG och BENGAN inte gillar havresmaken på Neos så det känns helt OK. Blev också tvingad att äta lever, ärtsoppa, mm så kommer aldrig tvinga barnen äta en hel måltid av det, däremot kan de ju inte veta att de inte gillar förrän de smakat =) Man märker ju så fort att de snappar upp vad vi föräldrar inte gillar så det gäller att inte uttrycka ogillande vid matbordet ;) Apropå plugget, jag är på! imorgon eller fredag kanske?

http://www.toraa-intebaramamma.blogspot.com

lemon

6 april 2011 11:02

Jo, men det är ju skillnad vid allergier. Fast konceptet blir i o f s samma... Du lagar 2 olika sorters mos men inte två olika maträtter, mos till Neo o ris till er... Där är ju viss skillnad. Hampus får ju oxå specialmat men jag lagar samma motsvarighet till oss.

Fredag har jag monstren hemma men kanske klarar vi att plugga lite ändå? Kan du komma hit? Vi är uppe m tuppen så du kan komma direkt efter du lämnat på dagis, om du vill.

 
riesling

riesling

6 april 2011 09:21

Amen och Hallelujah!
Oj, vad jag håller med!
Jag blir så ledsen och får ont i magen när jag läser det som Sofia skriver - jag hoppas att du har kommit tilrätta med det nu! - och så får det naturligtvis INTE gå till!
Däremot så håller jag din (och Ciccis) linje hemma hos mig också. Jag lagar maten. Vi äter när det är dags, man äter så mycket man vill ha, men man SMAKAR, och sedan blir det mat nästa gång jag lagar mat igen.
OCH så är jag ju inte dum in absurdum, jag lagar allas favoritmat då och då och i de lägena får alla andra det :-)

http://riesling.bloggplatsen.se

lemon

6 april 2011 10:58

Helt klart en sund inställning. Det är viktigt det du skriver om att laga allas favvo då o då samt att man inte får någon annan mat, typ macka, en halvtimme efter maten. Man får vackert vänta till nästa mål.

 
Ingen bild

Kaffenallen.bloggplatsen.se

6 april 2011 17:26

Bra blogg & intressant inlägg! Även om jag inte har barn än så blev jag sugen på att kommentera! Hoppas det inte gör något ^^

Är faktiskt gravid i vecka 15 :) så i Oktober tittar det ut en liten bebis som sedan skall växa upp och bli uppfostrad!

Jag vet redan nu att jag kommer absolut INTE stå vid spisen och göra olika rätter. Utan barnet kommer få äta det jag eller sambon tillagar. Passar det inte får den vara utan! Och ett krav jag har det är att man ska ALLTID smaka av allt som serveras. Gillar man det inte så OKEJ. Men då har den smakat och VET vad det är för något. Sen kommer det nog hända att jag kanske gör någon annan rätt om vi tex äter potatis och fisk om jag tex vet att barnet inte gillar just fisk. Då kanske den får äta potatis och köttbullar. Men som oftast kommer det bara bli en rätt! Tyvärr har jag varit väldigt bortskämd. Hade en mamma som gjorde olika rätter för hela familjen. Så det fanns alltid något man kunde äta. Men så kommer jag inte hålla på! ^^ =) på så vis LÄR sig barnet att äta det som erbjuds och smaka.. Och sist men inte minst det där med ett schema (mat schema alltså) det lät som en bra idé! Då får barnen komma med önskemål =D ha en bra dag!!


lemon

7 april 2011 07:27

Tack för berömmet och lycka till med bebisen!=)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lemon - 22 december 2011 08:09

Har knappast varit en aktiv bloggerska de senaste månaderna mest pga att jag inte haft ork o lust att blogga, men oxå pga att jag vet att det finns folk som läser som inte har ett skvatt med mig, min familj eller vårt liv att göra.   Men ett lite...

Av lemon - 2 oktober 2011 15:08

Har ingen lust att blogga, ingen lust att plugga.... =( Måste verkligen finna motivation för att plugga eftersom det är två saker som ska vara klara denna veckan och jag har väl inte tittat på någon av dem egentligen... inte ordentligt i alla fall. ...

Av lemon - 28 september 2011 13:54

Fick just ett samtal från sjukhuset i Skövde. De hade just pratat med barnmottagningen i Lidköping och kommit överens om att ge mig ersättning för resan jag gjorde helt i onödan vid Hampus uteblivna läkarbesök.    Detta trots att jag mailat fram ...

Av lemon - 27 september 2011 14:47


 

Av lemon - 24 september 2011 08:46

I detta inlägget för jag makens talan, inte min egen. Nja, min egen till viss del men inte på samma sätt som maken. Men eftersom jag inte vill tillbringa fredagskvällarna ensam i tv-soffan i höst så är det viktigt för mig oxå.   HUR ska vi få til...

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards