Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Altruism, finns det?

Av lemon - 12 april 2011 15:19

Nej, jag hävdar att det inte finns sann altruism.


Idag har jag hjälpt en vän i nöd. Jag kunde inte göra mycket men jag gjorde det jag kunde. Jag väntar mig inget tillbaka, jag vill heller inte ha något tillbaka, jag är så glad att jag kunde hjälpa. Visst låter det som sann altruism? Nej! "Jag är så glad att jag kunde hjälpa"... Ja, det är ju en av anledningarna till att handlingen inte är helt altruistisk. Det får ju mig att må bra. Hade jag inte gjort vad jag kunnat så hade jag heller inte mått bra... Ni som läst med mig sedan i höstas vet ju vad jag menar eftersom vi pratat om detta i socialpsykologin men ni andra, väcker det lite funderingar?


Finns det sann altruism? Vissa hävdar att självmordsbombare är altruistiska men jag säger Nej, där oxå... De gör det och mår bra av det INNAN handlingen utförs, alltså ingen altruism. Hur skulle de mått i fortsättningen om de inte gjorde det?


Lite tisdags-spånande för att slippa tentaplugg bara...


Cya

 
 
Ingen bild

Tina

13 april 2011 19:37

Tack för allt gumman !!! Love u <3 Ska ändå försöka att ge tillbaka till dig nån gång när du verkligen behöver det. Tack för att du är den bästa vän man kan önska sig <3 puss

lemon

16 april 2011 20:19

Underbara du, jag är så glad att just du är just min vän! Love you 2! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lemon - 22 december 2011 08:09

Har knappast varit en aktiv bloggerska de senaste månaderna mest pga att jag inte haft ork o lust att blogga, men oxå pga att jag vet att det finns folk som läser som inte har ett skvatt med mig, min familj eller vårt liv att göra.   Men ett lite...

Av lemon - 2 oktober 2011 15:08

Har ingen lust att blogga, ingen lust att plugga.... =( Måste verkligen finna motivation för att plugga eftersom det är två saker som ska vara klara denna veckan och jag har väl inte tittat på någon av dem egentligen... inte ordentligt i alla fall. ...

Av lemon - 28 september 2011 13:54

Fick just ett samtal från sjukhuset i Skövde. De hade just pratat med barnmottagningen i Lidköping och kommit överens om att ge mig ersättning för resan jag gjorde helt i onödan vid Hampus uteblivna läkarbesök.    Detta trots att jag mailat fram ...

Av lemon - 27 september 2011 14:47


 

Av lemon - 24 september 2011 08:46

I detta inlägget för jag makens talan, inte min egen. Nja, min egen till viss del men inte på samma sätt som maken. Men eftersom jag inte vill tillbringa fredagskvällarna ensam i tv-soffan i höst så är det viktigt för mig oxå.   HUR ska vi få til...

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards