Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Ett år sedan

Av lemon - 27 februari 2010 07:36

Igår var det ett år sedan Liam fick sin diagnos - Diabetes. Den värsta dagen i mitt liv följt av det värsta året i mitt liv. Om det 26 februari -09 kan du läsa här *Värsta dagen i mitt liv*


Året i stort har präglats av oro. Ständig oro och prestationsångest...


Tur att detta året börjat bättre.


Idag är det lördag o HHampus tyckte att vi skulle gå upp redan 6.30 Suck! Vi ska åka till Skara sedan o köpa mat till ormarna o hyra en film. Japp, jag ska kolla på film! I studie-syfte förstås... =) Ska kolla på en filmatisering av William Shakespears teater "Mycket väsen för ingenting". Började titta på den igår i skolan men då jag missade det sista pga matteprovet så vill jag gärna titta på den i lugn o ro. Ska sedan skriva om den och analycera de olika karaktärerna.

 


Hoppas dessutom på att Flasse kommer hit idag och diskuterar Maslows behovstrappa med mig... Putte är föga intresserad och jag måste diskutera med någon så då är det tur att Flasse finns - diskussionernas mästare - som kan vända och vrida på saker o ting för att se saker ur olika perspektiv. Ska bara övertala hans son om att de ska åka hit... =) Nedan: Flasse!

 

 
 
Fia

Fia

27 februari 2010 09:29

Hej! Har tänkt lite ang. Liam och att han drar ut infusionsettet.. Har ni blivit erbjudna att använda en insuflon-knapp?Men då får ni börja använda pennor istället. Det är som att sätta in ett infusionssett, man byter ut det var tredje dag tror jag. Hittade en bra förklaring:"Insuflon-knappen är en mjuk kateter som sätts i magen. När införingsnålen tagits bort finns knappen kvar, och genom den kan barnet enkelt få sitt insulin." Jag använde mig av såna när jag var liten! Var så skönt att slippa sticka sig med sprutorna varje gång eftersom man satt kanylen i den här knappen istället!Ville bara berätta för dig att dom finns!
Kram

http://diabetesfia.bloggagratis.se

 
Jag igen ;)

Jag igen ;)

27 februari 2010 09:32

Hittade detta också på:
http://diabetolognytt.se/nummer1_00/nalstick.htm
Hjälpmedel för injektioner
Insuflon ®är en kvarliggande mjukrörskateter (”mjuk insulin- knapp ”)som kan sitta kvar i 3-6 dagar innan byte (5)Man slipper då sticka barnet i huden utan sprutar istället in insulinet genom ett gummi-membran. Huden bedövas med EMLA ®-kräm som får verka i minst två timmar innan katetern sätts.

Vi erbjuder idag alla nyupptäckta diabetiker en Insuflon inför den första subcutana insulininjektionen.Blodsockerprover tas ur en intravenös kanyl. Enligt min mening bör grundregeln vara att barnet själv skall vara så pass gammalt att det kan avgöra om det vill pröva vanliga injektioner initialt eller påbörja insulininjektionerna med hjälp av Insuflon. För mindre barn (före skolåldern)bör därför grundregeln vara att man påbörjar insulinbehandling med Insuflon om inte föräldrarna uppger särskilda skäl emot detta på samma vis som vi inte “tillåter ”nålsättning för dropp eller venös provtagning på ett litet barn utan EMLA-bedövning även om föräldrarna tror att det ska gå bra.

http://diabetesfia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sussie

27 februari 2010 17:53

Tackar ännu en gång för dina tips och tackar ödmjukast för att du tänker på Liam, det värmer! =) MEN, jag tänker ha ditt förslag innestående... Han rycker inte av sig slangen längre. Verkar som han lärt sig att vi då måste sätta ny och att det gör ont... Nu när han kliat sig så att slangen åkt ur men plåsterlappen fortfarande hänger kvar så blir han hysterisk när vi tar bort plåsterlappen eftersom han då förstår att vi måste sätta ny... "NEJ, inte ta bort den". Så peppar, peppar, han har slutat! =)

 
Fia

Fia

27 februari 2010 22:54

Skönt att höra att han inte rycker av sig slangen längre! Får hoppas det fortsätter så :)
Trevlig helg!

http://diabetesfia.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lemon - 22 december 2011 08:09

Har knappast varit en aktiv bloggerska de senaste månaderna mest pga att jag inte haft ork o lust att blogga, men oxå pga att jag vet att det finns folk som läser som inte har ett skvatt med mig, min familj eller vårt liv att göra.   Men ett lite...

Av lemon - 2 oktober 2011 15:08

Har ingen lust att blogga, ingen lust att plugga.... =( Måste verkligen finna motivation för att plugga eftersom det är två saker som ska vara klara denna veckan och jag har väl inte tittat på någon av dem egentligen... inte ordentligt i alla fall. ...

Av lemon - 28 september 2011 13:54

Fick just ett samtal från sjukhuset i Skövde. De hade just pratat med barnmottagningen i Lidköping och kommit överens om att ge mig ersättning för resan jag gjorde helt i onödan vid Hampus uteblivna läkarbesök.    Detta trots att jag mailat fram ...

Av lemon - 27 september 2011 14:47


 

Av lemon - 24 september 2011 08:46

I detta inlägget för jag makens talan, inte min egen. Nja, min egen till viss del men inte på samma sätt som maken. Men eftersom jag inte vill tillbringa fredagskvällarna ensam i tv-soffan i höst så är det viktigt för mig oxå.   HUR ska vi få til...

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards