Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under april 2011

Av lemon - 8 april 2011 06:49

Vaknade långt innan det var dags att gå upp med halsbränna o illamående, lätt huvudvärk och svettningar. Drömläge... Vi har ju klarat oss från magsjuka denna säsongen så jag bara väntar på att det ska bli vår tur. Kan aldrig tänka mig att vi skulle kunna klara oss helt. Peppar, peppar...


Någon som har tips på hur man får två envetna bröder att sluta slåss? Det är mest den store som slår den lille och det behövs tydligen ordentliga konsekvenser för att få detta att upphöra men VAD???


Nope, detta var inge kul


Cya

Av lemon - 7 april 2011 20:41

Ja, det kan man väl kalla mig just nu men jag menar det nya tv-programmet med samma namn. Ett program där en jobbcoach hjälper arbetslösa att få ett arbete och de två eller tre avsnitt jag har sett hittills har slutat med att de får gå på anställningsintervju och sedan, VÄLDIGT konstigt, så får de jobbet de sökt! Kan ni tänka er?? Företaget vet att de är med i tv, bästa reklamen på bästa sändningstid, det är väl självklart att de anställer?!

 

Under anställningsintervjun sitter jobbcoachen i ett rum bredvid så det är alltså riggat med mikrofoner och grejer! Jättebra att den arbetslöse får ett arbete men det är LIIITE mycket spel för galleriet!

Av lemon - 7 april 2011 20:07

Jag blir såååå jävla förbannad!! För 3-4 år sedan köpte vi en ny tv. Det senaste halvåret har den börjat stänga av sig ungefär en gång i halvtimmen. Då måste den vara avstängd i ett par minuter för att sedan orka vara på en halvtimme till. Ska inte en tv-apparat klara mer än 3-4 år??? Tacka vet gamla hederliga tjock-tv-apparater, de hade i alla fall vett att hålla!!


Mamma har en gammal tjock-tv som vi ska åka o hämta en dag men det ska ju bli av oxå. O hur kul är det egentligen att byta sin platt-tv mot en tjock-tv?? Det känns lite avigt... Det ska väl vara tvärtom??


SKIT!!!


Cya

Av lemon - 7 april 2011 19:11

Idag hämtade jag killarna i samma veva som städerskan var klar. Hem till ett städat och väldoftande hem. Det är sååå underbart!!


När vi kom hem fixade jag käk o sedan bakade jag o killarna Negerbollar, gröna sådana! Ja, jag vet att det nu för tiden heter Chokladbollar men för mig har det alltid hetat Negerbollar och ingenting kan ändra på det. Jag är inte rasist utan Negerbollar är bara namnet på en sorts kaka. Så det så!!!

 

 

Så efter att killarna duschat satte vi oss o moffade gröna negerbollar! Namnam!


Imorgon är killarna hemma från dagis så imorgon blir det till att hitta på något så att de inte slår ihjäl varann, frågan är vad?! Haha, det är barmark ute... Kanske att det kan bli cachejakt? Eller lära Liam o cykla? Nåja, vi får se! Lite plugg ska jag väl hinna med i alla fall.


CYA

Av lemon - 7 april 2011 07:30

Städerskan här, barnen är på dagis, Putte o Sara är på väg till Skövde o jag ska plugga. Motivationen är på topp - not - och jag har ont i både axlar, nacke och huvudet. Massage, det vore något... Ska nog ta o ringa sjukgymnasten idag. Enligt läkaren är det sjukgymnastik som behövs för värken i armen. Har ju fortfarande skitont efter att jag bilade upp hallgolvet.

 

Det får aldrig vara riktigt bra!



Nej nej nej, dags att mota bort negativa energier och ta in det som är positivt. Affirmera, visualiser och lägga in en beställning hos Kosmos, universums egen postorderbutik. Har du svårt att greppa vad jag pratar om så googla "Kund hos Kosmos". 

 

Cya

Av lemon - 6 april 2011 11:06

Att sociologi kunde intressera mig så mycket som det gör trodde jag aldrig. Jag har just börjat läsa denna kursen men är helt fast o vill bara läsa mer o mer. Tyvärr är jag tvungen att läsa om massa teoretiker oxå som Karl Marx o Max Weber mfl o det kan ju kvitta men ämnet som sådant väcker väldigt mycket tankar.


En sociolog ska tänka brett och det är en viss skillnad mot tidigare lästa kurser där man mer inriktar sig på individen. Tex en sådan sak som skilsmässa (exemplet är taget ur kurslitteraturen) är en stor sak för individen men det är även ett samhällsproblem att var tredje äktenskap slutar i skilsmässa. Samma sak med arbetslösheten... Så man tar sina personliga erfarenheter och sätter in dem i ett generellt perspektiv. 


En tanke som slog mig var Barnarbete. Om man slutar köpa saker som tillverkas av barn KAN en hel kedja av händelser sätta fart. Nu spånar jag bara men låt oss säga att alla slutade köpa saker gjorda av barn, då skulle barnen bli arbetslösa.... Cheferna skulle inte tycka att barn var attraktiv arbetskraft och därför kan föräldrar med skulder inte betala sina skulder med sina barn...?!! 


 

Aj, vad det gör ont i mitt mamma-hjärta att se sånt här...


   Vilket j**la spån!!!


Om två år är det dags att skriva C-uppsats... Kanske vore barnarbete något att skriva om då? Man kan ju få stipendier för att åka utomlands för att samla fakta till sina examensarbeten... Något att fundera på i alla fall... Hmm, kan jag ta med min egen familj då tro? Annars lär jag inte ens klara att vara borta ett par veckor... =/


Jaja, jag hinner säkert komma på något annat innan dess.


Imorgon kommer städerskan hit igen och jag har upptäckt att varannan vecka är alldeles lagom ofta. Det är så himla skönt o veta att när man kommer hem imorgon så har man ett rent o fint hem igen. Lyx säger en del men jag tycker mer att det handlar om prioriteringar. Det finns saker vi får låta bli att göra bara för att ha råd att ha en städerska men det är uppoffringar vi gärna gör!


 

CYA!

Av lemon - 5 april 2011 14:54

Hur gör du, anpassar du din matlagning efter vad barnen tycker om?


Det gör inte jag. Jag lagar den mat som passar MIG och det är bara för övriga familjen att äta. Visst, när jag lagar mat som jag VET att vissa inte tycker om så snuddar mina tankar vid det men sedan kommer jag på att jag, som kokerska, kan inte alltid laga mat som passar alla. Men alla måste i alla fall äta och det skulle aldrig falla mig in o laga olika rätter vid ett och samma tillfälle.


Idag blir det spagetti och köttfärssås här. Sara kommer bli lycklig o Putte likaså. Varken jag, Hampus eller Liam är något större fan av denna maträtt men det är som sagt bara o äta. Om Hampus hade fått bestämma hade vi ätit korv o makaroner 7 dagar i veckan, om jag fått bestämma hade vi ätit soppa 7 dagar i veckan och om Putte fått bestämma hade det blivit blodigt kött med bearnaisesås 9 dagar i veckan.


Alltså varierar favoriterna väldigt och det är omöjligt att tillfredställa samtliga familjemedlemmar med en enda maträtt. Men är det rätt att man får slippa maten då man inte tycker om det? Är det rätt att kocken ska laga flera maträtter för att det ska passa alla? Gör man i så fall inte barnen en björntjänst? Vem vill bjuda någon på middag som hela tiden säger "Det äter inte jag", "Det gillar inte jag" osv. En sådan person skulle jag bara bjuda på middag en gång och tycka att vederbörande var fruktansvärt bortskämd. 


Är det inte bättre o göra som "alla alltid sagt", man måste ta lite och tycker man inte om det behöver man ju inte ta MER? 


Jag har tre maträtter som jag avskyr. Blotta tanken på att stoppa detta i munnen får mig att må illa. Eftersom det endast handlade om tre maträtter gjorde min mamma aldrig dem till mig då jag var liten men jag är helt övertygad om att jag blivit tvingad att äta om jag satt det i system med andra maträtter... Hur som helst, jag hatar alltså grynkorv, ärtsoppa och lever. Urk, tvi o fy faaan, vad äckligt!! MEN, jag skulle äta det om någon lagade det till mig och ville bjuda. Inte med någon större glädje, eller ingen glädje alls, men jag skulle göra det.


Så, inlägget handlar egentligen om: Är det rätt att skämma bort sina barn genom att anpassa matlagningen efter dem? (VEM gillar bortskämda ungar???) Eller ska man ha som regel att i detta hemmet äter vi allt, punkt slut?


Nu tänker nog vissa: Det där skulle aldrig fungera här... Han/Hon skulle vägra...bla, bla, bla!

Ja, så kan det bli om man varit för snäll (läs Slapp) från början men om barnen får lära sig från början att det inte är någon idé att tjata så blir det heller inget tjat. Eller jo, lite blir det, de måste ju testa, men att vägra är det inte tal om.


Min åsikt! Som fungerar alldeles utmärkt på tre barn! =)


CYA!

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards