Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under juli 2010

Av lemon - 18 juli 2010 22:52

Nu är det snart ett år sedan jag blev sjukskriven. Jag var sjukskriven i 6 månader och under denna tiden fick jag inte så mycket som en enda krona eftersom jag fick avslag på min "begäran" (förfrågan borde det väl heta?) om sjukpenning från Försäkringskassan. NU har jag fått papper från Tingsrätten angående min överklagan. NU, ett år senare... Ja, varför stressa? Det drabbar ju bara en enskild individ och inget statligt företag så då är det inte bråttom. Ja, nu har jag rätt att yttra mig innan rätten fattar ett beslut så jag filar på ett yttrande. Ska bara plita ner det och skicka in oxå.


Låt oss nu säga att jag vinner, vilket jag inte tror på för fem öre, men OM, får jag då ränta på de pengarna som de har hållt undan för mig i ett års tid? Det BORDE jag väl få om allt ska vara riktigt?


Behöver jag formulera mig "korrekt" med ett anpassat språk eller kan jag skriva precis som jag känner, direkt från hjärtat? Kanske bör man använda ett anpassat språk när man talar med paragrafryttare? Egentligen har jag lust att spy ett helt papper fullt med galla över inkompetenta j*a Försäkringskassan men det är väl bäst att hålla käften...


Försäkringskassan menar att det i min journal inte finns några "medicinska fynd som visar att arbetsförmågan är nedsatt till minst en fjärdedel". Min läkare pratade med Försäkringskassan vid flera tillfällen för att få dem o FATTA men lyckades inte. Ska jag då verkligen behöva lida för att min läkare inte är bäst på att utrycka sig i skrift? Det är väl fan inte det han jobbar med?


Blir så jävla trött.... Tänker plita ner den där skiten snart i alla fall utan större förhoppning om att få ett enda öre.


Nu en lugnande cigg!


CYA!

Phu

Av lemon - 17 juli 2010 22:44



Dagen har varit lång, jobbig o rolig. Hämtade husvagnen idag! Jippie!!


På vägen hem stannade vi till på Husvagn - Svenssons. Farligt, farligt! Jag blev pank bara jag klev innanför dörrarna... OJ, va skoj jag ska ha på måndag då pengarna rullar in. Då ska jag ta mig en tur till både Husvagn - Svensson o ÖoB.


Nu när vi fått Trollen i säng har vi bänkat oss i vagnen o bara myser. Med datorn i högsta hugg förstås! =) Alltid!


Premiärturen går på torsdag eller fredag och då troligtvis till Tjörn. Fick tips om en camping där men vet inte om det blir den utan anledningen till att det blir dit är för att Sara träffat en kille där... Hmm, historian upprepar sig alltså. Min mamma o pappa drog iväg till Ronneby för min skull då jag var 14 år och träffat en kille... Vad gör man inte?! O jag kan lika gärna slappa på Tjörn som någon annanstans i Sverige. =)


Positivt med detta köpet är oxå att jag inte tänkt alls mycket på antagningen till högskolan vilket är riktigt skönt o slippa. Det gav mig ångest att bara vänta o inte kunna påverka beslutet alls.


Nu lite bilder...

 

Min fullkomligt galne make


 

Master bedroom


 

Fotot tog jag från sängen mot dörren


 

Sist, tält-helvetet!! OJOJ, vad vi slet!


Nu ska jag kika om jag kan hitta någon bra camping att boka till nästa helg! Tips mottages tacksamt!


CYA!

Av lemon - 16 juli 2010 15:59

I flera dagar har vi kikat på husvagnar på nätet och utbudet är banne mig gigantiskt. Vi ville ha en billig men ändå bra vagn (som de flesta vill, antar jag) och dessutom fick den inte vara för tung. Min lilla bil får bara dra 1100 kg o Mercan har ju inget drag, detta begränsade utbudet en hel del. Igår hittade vi dock en som vi gillade båda två och idag blev den vår!!

 


En liten vagn med bara 4 bäddar, årsmodell -90 och ganska fräsch invändigt. Vår första husvagn tyckte vi inte behövde vara så himla lyxig utan detta räcker gott åt oss.


Ikväll ska jag åka till mamma o kika bland hennes prylar o se om jag hittar saker vi kan ha nytta av så som kastruller, servis, lite smålampor o dyl.Vi hade ju husvagn förr och hon har säkert kvar en del bra-att-ha-prylar!


Imorgon ska vi hämta underverket och det ska bli himla skoj att inreda och göra det mysigt! =)


Glad idag!!


CYA!

Av lemon - 15 juli 2010 08:33

Har egentligen ingen anledning alls att känna mig nere men än så länge är det så idag i alla fall. Och inte vet jag vad jag ska göra åt det heller... Men men, det kan ju ändras framåt dagen och det håller jag tummarna för.


Funderar på vad man ska hitta på med denna dagen då jag är själv hemma med gossarna. Måste ju hitta på något annars blir det som vanligt: bråk o slagsmål, gap o skrik, Nej tack! Det orkar jag bara inte med så det är bäst att aktivera dem! Frågan är bara med vad....


Kanske får bli en tur till "beachen"... Hatar sand mellan tårna, gassande sol, småkryp, flugor o kallt vatten men barnen gillar ju det så... Skulle egentligen behöva städa här, det ser ut som tredje världskriget, men det kanske kan vänta till en molnig dag? Visst kan man göra så med gott samvete i denna olidliga hettan?


ÅHHH, vad jag längtar till hösten... Frisk, lite kylig luft, vackra färger och kvällar med regn smattrande på rutorna och vind vinande runt knutarna! ÄLSKAR hösten!!!


Nej, dags att ta tag i dagen och väcka lilleman!


CYA!

Av lemon - 14 juli 2010 23:07

Nästa helg är jag o Putte barnlediga igen och vi funderar på att campa eller helst husbilsluffa. Åka åt ett och samma håll i två dagar o sedan sakta vända hemåt igen... Visst låter det härligt? Åka utan mål och stanna därhelst det passar oss... Mmm, vore inte alls dumt men problemet är att få tag i en husbil. Visst finns de o hyra - för sisådär 4-5000 :-/v. Nej tack!


Frågade Saras pappa om vi kunde låna hans men tyvärr skulle han använda den själv just nästa vecka... =( Nu har jag dock hittat en husvagn att hyra billigt, men kan det vara nåt då? Skulle vara mysigt att åka till kusten men då ska ju gossarna helst vara med så då försvinner ju vitsen... Ähh, vet inte... Får nog lura i ett par dagar till. Jag hade gärna tagit bilen o dragit i väg o slagit upp ett tält därhelst det passar men det vägrar ju Putte. Fattar inte vad han har emot att tälta. Jag tycker att det är jättemysigt!

 

Blir säkert inget av dessa funderingar utan blir väl kvar hemma... =( Vill inte!


What else...? Ingenting egentligen så jag ska lägga mig o lyssna på en bok. Handlar om en man som överlevde förintelsen. Mycket bra! Jag är ju medlem hos buzzador.com och just nu har StoryTel en kampanj där man får två ljudböcker på en månad för att testa deras app i iphone eller Android. Tackar man ju knappast Nej till!

Av lemon - 13 juli 2010 21:31

05.30 studsade jag o Putte upp ur sängen i morse, kastade oss in i duschen o sen väckte vi gossarna. Putte fixade frukost och jag fixade picknick-korgen och klockan 8 bar det iväg mot Borås och dess djurpark som öppnade kl 10. Pojkarna hade hur kul som helst med ponnyridning, säluppvisning, åkte tåg, körde grävmaskin, körde elbil och dessutom titta på alla djuren.


Vädret var sådär... Lite för varmt men mitt på dagen kom en uppfriskande regnskur, just när vi skulle äta, såklart. Hade med oss potatis, kyckling, sallad, bearnaisesås. Så himla enkelt och gott.


En mycket lyckad dag med små frön som uppfört sig nära på perfekt. Då går allt så mycket lättare! =)


Softar nu framför datorn, mycket trött o med ömma fötter. I sängen sussar två mycket trötta gossar. Idag känns livet riktigt bra! =)


Fina bilder från dagen på lyckliga gossar!


       


Så här trött blir man efter en dag med mycket äventyr... ÄTBAR Skruttunge! =)


CYA!

Av lemon - 12 juli 2010 20:21

Efter en lååång, lååång väntan kom så antagningbeskedet kl 10 idag. Från 8 hängde jag på Flashbacksforum o kollade om någon kom med info om vilken tid beskedet skulle komma och klockan 09 dök det upp ett inlägg med "inside  information" från en som jobbar på studera.nu. Han sa att beskedet skulle komma kl 10...


Mycket riktigt, efter en väldigt lång timme och många uppdateringar dök beskedet upp. Jag hamnade som 3e reserv. Detta är som tur är bara första urvalet och chansen är stor att jag kommer in i 2a urvalet! Tills dess tänker jag hålla både tummar o tår! Det känns bra i alla fall och jag TROR att jag kommer in!


Har kllat statistiken från de tre senaste åren och även där ser det ljust ut. Man måste tro på statistik!!  2008 var minta resultatet på högskoleprovet 0,8 i första urvalet. Vid andra urvalet var det 0,5. I år var det oxå 0,8 och jag har 0,7.... Förra året var minsta 0,3 vid 2a urvalet... Visst verkar det positivt?


Nu blir det ytterligare tre hemska veckor då man bara sitter o väntar.. En nervös jävla väntan!!! Beskedet kommer i början på augusti!


Socialpsykologiskt program
180hp, Dagtid, Helfart (100%)
Utbildningsprogram
Normal undervisning
Högskolan i Skövde,
Skövde
Grundnivå


HP-0,70


Reserv 3


Totalt 32 i UG
Av lemon - 7 juli 2010 21:34

Vattnet i vår brunn sinar pga uteblivet regn... Inte bra, inte bra. När vi flyttade hit hade vi en hel pool med grundvatten under huset och därför kostade vi på oss en dränering för strax under 80 000:-. Detta ledde till att vattnet i brunnen minskade avsevärt. Detta är inget problem i vanliga fall men nu kan jag knappt minnas när det regnade sist och det är INTE bra. Att pool vattnet dunstar och man är tvungen att fylla på där nästan dagligen gör knappast saken bättre. Det är ju inte världens minsta pool direkt och det går åt en hel del vatten för att fylla på någon enstaka centimeter. Idag blev det totalt slut i brunnen vid flera tillfällen och man är livrädd när man duschar så nu har vi bestämt oss för att dra n kommunalt vatten. Hade tänkt att använda Puttes skattepengar till andra saker men detta fick helt plötsligt prio 1. Hoppas att vi kan komma igång med detta inom den närmaste veckan... Väntar bara på offerten från Flasse och på besked från grannen vad det kostar att ansluta oss på deras vatten. 


Annars har jag inte så mycket att tillför idag... Jag hänger fortfarande på studera.nu och väntar, väntar, väntar. Men idag hände det faktiskt något. När jag loggar in nu så står det "Urval förbereds/körs" och så har det inte stått tidigare så beskedet närmar väl sig.... Olidlig väntan!!!


Imorgon tänkte jag ta med mina gossar till "playan". De är på dagis måndag, onsdag o fredag o de dagarna som de är hemma är det inte lätt att underhålla dem. Tror stranden blir bra! Ska ta med lite lunch i form av pannkakor så blir de lyckliga båda två. =)


Har börjat läsa en bok... "The Twilight saga". Jag har sett de två första filmerna men bestämde mig för lite sommarlektyr och detta var nog ett bra val. Riktigt bra bok, trots att jag sett filmen. Och nu ska jag fortsätta läsa!


CYA!

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards