Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under januari 2010

Av lemon - 22 januari 2010 19:24

att klockan vore 20 snart så jag kan lägga de små grisarna o sen sätta fart o plugga. Det är fredagkväll o jag ska plugga. Funny... Måste det eftersom jag måste göra psykologiprovet innan söndag o imorgon ska vi på middag o revy så då blir det ju inget... =(


Idag på eng skulle jag ta med ett ämne att diskutera med klassen o det jag känner mig säker på att diskutera om är ju diabetes så det fick det bli. En tjej kom fram till mig efteråt och sa att hon tyckte det var jätteintressant. Väldigt roligt att höra! =) I slutet av terminen ska vi ha ett tal 5-8 minuter långt och då tänkte jag berätta om när Liam fick sin diagnos. Blir lite klurigt på eng men det blir ju en sorts terapi för mig så det är därför jag väljer detta ämne.


Blä... Har bloggtorka så jag skippar detta för nu!


CYA!

Av lemon - 22 januari 2010 14:07

Kollade hur man gör anmälan och om det är någon idé att göra en överhuvudtaget och detta är vad jag fann:

Skadan får inte vara för liten

För skador som understiger självrisken (karensbeloppet), 5 % av prisbasbeloppet (det vill säga

2 120 kr år 2010), lämnas ingen ersättning. Skador som ofta understiger självrisken är skador som leder till övergående problem och enbart innebär utgifter för några extra vårdbesök och läkemedel, några extra vårddagar på sjukhus eller mindre tandskador.

 

Så den tanken kan jag lägga ner direkt! =(


Idag var jag o Sara på BUP o efter det tog vi en shoppingtur på Rydéns och hittade en soft-shell jacka för 150 kr (halva reapriser) men de gjorde fel i kassan så jag fick den för 75 kr. Gör man såna affärer ofta kan man handla kläder lite då o då... =)


Om 5 minuter börjar min eng. lektion o jag ska ta med mig ett ämne vi kan diskutera idag o jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska välja... Börjar bli dags att bestämma sig nu!!! Stressad som vanligt!


CYA!

Av lemon - 21 januari 2010 22:36

"Man är sig själv närmast" och påminner väl om en brunstig älgtjur när det gäller pengar, "pengakåt". Och då hamnar jag i ett litet dilemma... Då jag ser ut som en slagpåse idag efter operationen, se bilderna nedan, funderar jag på att anmäla sjukhuset för att få ut ett par tusen i skadestånd. Men, den som tappade tuben på mig var väldigt ångerfull och sa förlåt och jag förstår naturligtvis att det inte var meningen.... Jag vill ju inte sätta dit henne på något sätt! Ingen blir rik på att vara snäll så varför ska jag vara snäll? Dessutom drabbar det inte henne personligen... Hjälp med åsikter, tack! Det där med etik o moral fungerade inte i denna diskussionen och det vore intressant att höra vad andra tycker!

  

Pluggat psykologi ikväll och är helt slut nu. Läser fortfarande om Freud o det är ganska angenämt o intressant och då är det lättare att lära sig. Testade "Mind-mapping" förut men Nja, det var nog inget för mig. Behöver testa lite olika studietekniker tror jag. Jag lär mig mest genom att skriva men det blir VÄLDIGT mycket att skriva... =( Men enn Mind-Map kan bli väldigt fin...


  


Idag för första gången på flera veckor larmade Liams pump om att det var dags att byta infusionsställe! Det innebär att nålen suttit där den ska i tre dagar, nålen ska bytas var tredje dag. Som sagt, flera veckor sedan det hände att pumpen larmade, han lyckas ju nästan alltid dra av sig den innan.


Nu vart det natten, John Blund var just här!


CYA!

Av lemon - 21 januari 2010 10:24

Fattar inte hur jag tänkte igår kväll. Jag sa till Sara att väcka mig 7.30 om Hampus o Liam inte hade vaknat då, så att jag kunde köra henne till bussen. Jag "visste" alltså att gossarna inte skulle till dagis men jag glömde bort det primära; De skulle inte till dagis för att de skulle till läkaren!!! Fattar inte hur jag tänkte överhuvudtaget! Gissa om det blev stressigt imorse... O jag hatar att stressa, särskilt på morgonen. O är jag stressad blir jag lätt irriterad, något barnen märker av, och blir obstinata! "Nej, jag ska inte ta på mig, Nej, jag vill inte ha macka, Jag kan själv" JAG VILL, JAG VILL INTE" osv osv. Får krypningar under huden av irritation! Men som tur var lugnade jag ner mig o blev "en bra mamma" så fort vi satt oss i bilen o kommit iväg.


  


Det var ju Hampus läkarbesök idag o Liam skulle ta vaccin men eftersom det strulat så med Liam på nätterna skulle jag prata med hans läkare tänkte jag men hann inte det. Får väl kämpa på ett tag till tills det är dags för Liams kontroll ist. Jag tog även upp detta med Liams konstiga konsistens o färg på bajset men hon tyckte att jag även skulle ta upp det vid nästa besök... Hampus då. ja han är ju fortfarande svullen om magen då o då men han har gått upp i vikt och vuxit som han ska, han har till o med ökat sin kurva lite. Känns väldigt bra. Magen då... Jo, man kunde prova att utesluta mjölkprodukter... Det var ingenting hon ville "tvinga" på oss att göra och inget som är nödvändigt så länge Hampus inte har ont, så det kommer vi inte att göra. Han är lite lustig min gosse, han dricker inget annat än mjölk o vatten. Inte saft, dricka eller juice... Inte kan jag ta ifrån honom mjölken då?! På kalas vill han alltid ha mjölk när andra dricker saft!


  


Känner mig som överkörd av en ångvält efter gårdagens operation. Jag har ont i hela överkroppen, det gör tom ont att andas. Men det gör inget ont där jag "borde" ha ont, alltså där jag opererades. Undrar vad de gjorde när jag sov egentligen... Tappade mig i golvet? Nej, det tror jag väl inte men tycker det är väldigt konstigt att jag har så ont överallt. Ögat ska vi inte prata om. HELA ögonlocken är nu lila/blå och svullet. Kul - NOT!


  


Idag har jag bara en lektion som tur är, känner mig inte alls upplagd för att gå till skolan idag. Är väldigt trött o jag tror att det oxå är sviter från gårdagen... =( Ska ta o nana/vila en stund nu innan det är dags att åka. Bra med blåtira, behöver inte sminka mig, så det sparar ju tid...! =)


CYA!

Av lemon - 20 januari 2010 21:33



Vi skulle behöva fler visa män, helt klart! =))



  

Av lemon - 20 januari 2010 20:41

Faktiskt sant, jag är misshandlad! Har världens blåtira, sönderskrapad i munnen, fläskläpp och förmodligen skrapad i halsen - det gör jätteont att svälja. Saken är den att jag opererats idag. I ansiktet skulle man kunna tro men det är motsatsen kan man säga. Anledningen att jag ser ut som jag gör är tack vare intuberingstuben. När de skulle sätta in den så åkte den isär o ramlade bort, landade rakt på mitt öga! Charmigt va??


  


Vi ska bort på lördag, middag o revy med Puttes jobb, och det blir väl lite lagom pinsamt... =( Och det är även intuberingstuben som skrapat mig på alla andra ställen jag nämnde oxå. Men jag är ändå glad, en operation är gjord och bara en återstår. Skönt! Och så himla bra med dagkirurgi, man kommer ju hem samma dag!!!


What else...? Inte mycket...  Har ångest! Har massor av olika läkartider o andra tider, dessutom prov o andra redovisningar på gång. Fattar inte hur jag ska hinna med allt.


* Imorgon 8.30 Hampus o Liam barnmott.

* Fre 22 jan, Sara BUP

* Sön 24, diagnosprov Psykologi

* Ons 27 jan, Svenskaprov Litteratur - antiken

* Tors 28 jan 9.20 Jag ska på massage

* Fre 29 jan, gossarnas dagis stängt

* 4 feb, Sara våc, ryggen

* 9 feb , Sara tandl.


På detta, fler läxor o prov, har inte alla provtider i huvudet... Någonstans mitt emellan ska jag hinna/orka plugga ordentligt till Högskoleprovet. Inte undra på att man får ångest. Läste idag att en stor anledning till att man har svårt att lära sig nya saker när man studerar är just "Studiestress"! Toppen!!!


Nu ska jag gå o lägga mig, känner mig slut som människa o allmänt mörbultad efter denna dagen...


CYA!

Av lemon - 20 januari 2010 06:00

  

Av lemon - 19 januari 2010 22:46




***   En vänskap som upphör har aldrig börjat ***


  

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards