Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under januari 2010

Av lemon - 19 januari 2010 22:14

...har väl varit helt ok, antar jag. Inget särskilt har hänt. Hade ett migränanfall tidigare i em/kväll och jag som ALDRIG kan somna framför tv'n tog en migräntablett och skulle vila lite i soffan, eftersom jag är ljudkänslig brukar jag aldrig somna med tv'n på, men jag tvärslocknade trots att både Hampus o Liam var vakna o tv'n på. Vaknade 1-1½ timme senare, utan huvudvärk. Så skönt.


Tänkte plugga ikväll men har faktiskt ingen ork idag. Skulle köpt svenska boken idag, har ju prov på antiken nästa onsdag, men hon som säljer böckerna fanns inte där! O imorgon ska jag ju opereras så då kommer jag heller inte kunna köpa den... Suck... Det är ju ett bamsestort kapitel så jag hade verkligen behövt den boken idag. =(


Ska snart gå o duscha och tvätta mig med min svindyra, antibakteriella tvål o sedan blir det natten. Imorgon ska jag upp en bra stund innan tuppen för att duscha o tvätta mig med samma tvål igen, lämna gossarna på dagis o sen skynda hem för att haffa taxin kl 7.25 Jag ska åka ca 3 mil o ska vara framme senast 8.50 o får alltså åka hemifrån 1,25 timme innan jag ska vara framme. Visst är det underbart med samresor?! Men jag har inte mycket annat att välja på. Putte jobbar o kan inte köra mig o jag får inte ta bilen hem själv efter op.


Känner att jag bara jiddrar så jag ska avrunda här med ett Natti!


CYA!

Av lemon - 19 januari 2010 00:05


  


Det sitter en gosse på trappan
och tittar mot landsvägens slut.
Han sitter och väntar att pappan
från värdshuset ska komma ut.
Och timmarna tickar i väntan,
på kinden det rinner en tår.
Men solen går ned där i gläntan
och kylan tar tag i hans hår


Han reser sig frusen och knackar
på dörren och stiger sen in
och fadern ser sonen, som hackar
av köld, men säger Försvinn!
Jag kommer ju snart, säger pappan,
Jag kommer när flaskan är all !
Och gossen han huttrar på trappan,
för vinden den blåser så kall

Och gubben han skrattar och skålar
i värmen i vännernas famn;
de spelar sin spader och vrålar,
berusat de ankrat sin hamn.
Vad bryr sig den ene om tiden,
vad bryr sig den andre om lån?
För ännu en natt är förliden.
Vad bryr sig en far om sin son?

När värdshuset stänger för natten
är börsen med pengarna slut.
Och fadern han sparkar till katten,
i vrede han söker sig ut.
På trappan står gossen så stilla
– Så lydigt du väntat, min själ!
Men plötsligt han ser att den lilla
i väntan har frusit ihjäl …

Han sätter sig skakad på trappan
och håller sin gosse i famn.
Och titta, nu gråter ju pappan
och utropar Frälsarens namn
Men det är för sent allaredan
och kyrkklockan slår fyra slag
Det hände för nu längesedan
Sånt händer väl aldrig idag ?

Av lemon - 18 januari 2010 23:49

Ett barn som kritiseras, lär sig att fördöma.

Ett barn som får stryk, lär sig att slåss

Ett barn som hånas, lär sig blyghet.

Ett barn som utsätts för ironi, får dåligt samvete.



Men ett barn som får uppmuntran, lär sig förtroende.

Ett barn som möts med tolerans, lär sig tålamod.

Ett barn som får beröm, lär sig att uppskatta.

Ett barn som får uppleva rent spel, lär sig rättvisa

Ett barn som får känna vänskap, lär sig vänlighet.

Ett barn som får uppleva trygghet, lär sig tilltro.

Ett barn som blir omtyckt och kramat, lär sig känna kärlek i världen.


  

Av lemon - 18 januari 2010 22:59

Har pluggat ikväll. Fyra timmar gick åt till engelska o psykologi. Phu. Fast det är intressant oxå. Läser just nu om Freud. Spännande gubbe, helt klart. =)


På onsdag är det dags för mig att opereras och nu för tiden får man köpa sin antibakteriella tvål själv, förr skickade de alltid med en svamp med kallelsen, och jag traskade in på apoteket idag för att köpa den. Tänkte MAX 40-50 kr. Jag hade sååå fel, 150 spänn kostade skiten. Fanns ingen mindre förpackning utan var tvungen att köpa denna som det fanns 4 st svampar i trots att det räcker med en. Sur blev jag. 150 spänn???!! Fullkomligt galna! Men men, pynta o se glad ut!


  


Jag sa för ett tag sedan att jag trodde att Liam var i en utvecklingsfas eftersom hans bs hoppade så. Nu märks det att han kommit ur fasen och att han vuxit. =) Han är på något sätt klokare och formulerar sig på ett annat sätt när han pratar. Han är heller inte lika hysteriskt trött längre på kvällarna utan han klarar att vara vaken till 19 utan att jag får mig 17 frispel på honom. Kul att man kan märka det så tydligt. Och dessutom har hans bs stabiliserat sig bättre. Skönt.


  


Nu blir det skitprat! Jag börjar oroa mig för att Liam har utvecklat glutenintolerans. Jag vet ju att det går hand i hand med diabetes och trots att de tog prover då Hampus fick sin diagnos, i maj, så misstänker jag att han kanske har utvecklat det nu. Hampus bajs var ofta löst och väldigt blekt och även om Liams inte alltid är löst så är det ALLTID blekt. Mig skulle det inte förvåna ett smack om det vore så.!! Jag ska till sjukhuset med både Hampus o Liam på torsdag (hur jag nu ska orka det, nyopererad) och då ska jag pånytt be dem ta prover på Liam. Ja, på torsdag är det kontroll ang Hampus gluten och Liam ska få andra vaccinationssprutan mot "vanlig" influensa. Mot "svinet" har han ju redan fått... Och på fredag ska jag till Bup med Sara. Blä för alla dessa läkartider till höger o vänster. Usch, fy, tvi!!!



Av lemon - 18 januari 2010 08:44

Eller lossnat är ju inte rätt ord då det är Liam själv som drar av sig slangen. Så imorse luktade det urk i hans rum (det blir så när han ligger högt eftersom han kissar mycket då o det är mycket socker i urinet) och bs låg på 22,6, ketoner på 2,2. Detta är så j*a tröttsamt!!! Minst en gång i veckan drar han av sig slangen nattetid o det är ju då han blir hög o får ketoner. Han drar av sig på dagtid oxå men då är ju vi med så vi sätter en ny direkt o han hinner inte bli hög. Idag var dock humöret gott som tur är. Han blir på ett fruktansvärt humör annars när han har ketoner. =(


Nu har jag fixat till min blogg lite så att den känns lite mer hemma o lite mer "som jag" så just nu känns det helt ok att lämna min gamla blogg!


  


Nu är det dags för dagens andra kopp livselixir, kaffet, och sedan ska jag ta på mig ansiktet och bege mig till skolan. Idag har jag bara två lektioner men slutar ändå inte förrän kl 15.30 Tre timmars håltimme, hur kul är det...? *suck*

Av lemon - 17 januari 2010 20:15

Alldeles nyss fick jag hjärtklappning o blev alldeles shaky. Jag hade fått ett mail "Vi har fattat beslut ang din studiemedelsansökan", alltså från CSN. Efter att ha levt på i stort sett ingenting kändes det otroligt skönt att öppna beslut o finna att jag var beviljad studiemedel. Dock bara 75% eftersom något blivit fel. De har "tappat bort" 50 poäng o tyckte således att jag inte läste på heltid. Kursen de tappat var Psykologi som jag ska läsa helt o hållet på distans. Men men, det ska jag fixa till o sedan blir det till att försöka komma ikapp med alla räkningar som hamnat efter tack vara Försäkringskassan. Fk vet verkligen hur man ska göra för at sparka på de som ligger... Inte vet jag hur det ska gå till för att komma ikapp på bara studiemedel, det är knappast någon som blivit rik av att plugga, men det är ju 100% bättre än ingenting även om det bara rör sig 100 kr! =)

 

    

 

Nu ska jag sätta mig o plugga. Kan inte påstå att det intresserar mig det allra minsta att läsa Litteratur historia - antiken. Läser om "Homeros" bl.a nu... *suck* Men det är väl bara att bita ihop o sätta fart. Nu har alla männen i huset kommit i säng o Sara är ute i sin stuga o lugnet har lagt sig över Fullösa. En kopp kaffe så är man "fit for fight". =)

 

  

 

Ställer samma fråga igen o hoppas på fler än ett svar: Importera inläggen från den gamla bloggen eller ej?

 

Ha en bra kväll!

 

CYA!

Av lemon - 17 januari 2010 08:55

 Söndagmorgon och inte det minsta utvilad. Hade svårt o sova i natt och var uppe o tog en cigg vid 04. Hade verkligen behövt sova inatt eftersom jag har en hel del o göra idag. Idag ska jag både plugga svenska, samhäll och engelska. Ska dessutom hjälpa Sara med matten. Hon ska börja med ekvationer, något inom matematik som jag tycker är vansinnigt kul! =)

 

Måste nog prata med diabetesteamet om att ändra Liams morgoninställning. Han låg på 8,6 när vi gick o lade oss i går kväll och när jag var uppe vid 04 låg han på 9,6. Perfekt! Men vid 7.30 när vi vaknade hade han gått upp till 13... ? Dags att ändra inställningarna alltså.

 

Jag har funderat på att importera meddelandena från min gamla blogg...? Lägga dem i en egen kategori. Kan det bara vara bra?

 

Nu ska jag gå o pussa på min man lite och fortsätta med söndagen!


CYA!

Av lemon - 16 januari 2010 20:00

 Jag VILL inte byta blogg... Jag har lagt ner hur mycket tid som helst på den andra bloggen. Över 100 inlägg och massor av bilder. Känns inte alls kul att lägga ner den. Men om man tänker sig att jag skulle fortsätta blogga där så känner jag mig, bara av tanken, väldigt begränsad i mitt skrivande. Jag skulle tänka efter både en o tre gånger vad jag egentligen skrev och det är ju knappast det som är meningen med en blogg... ?! Inte min blogg i alla fall som mest handlar om mig, mina tankar o min vardag. =(

 

Nu är det i alla fall lördagkväll och jag ska släppa funderingarna kring bloggen för att kika på Robinsson. Ikväll är dessutom en syndens afton eftersom jag köpt både ostbågar o jordnötsringar... Matchar sådär bra ihop med Cambridgekuren jag självsvält mig med i ett par veckor. Men men, jag måste fläska på mig lite grand så att inte Putte "skaffar en annan tjockis". Haha, så sa han en gång, på skoj givetvis. Han e underbar, min man! =)


  

Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards