Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under februari 2010

Av lemon - 19 februari 2010 02:20

Inatt föll det på min lott att gå upp o kolla Liams bs. 3,7 hade han så nu ligger han i sängen o käkar Pim-pim. Inte alla barn som blir väckta mitt i natten o blir serverade Pim-pim minsann.


Hur som helst, när vi skulle sova så sa Putte till mig att inte snooza förbi Liam med tanke på att jag börjat snooza den sista tiden. Jag sa "Självklart inte". Detta är en diskussion vi haft många gånger... Jag menar att när man snoozar så gör man ett medvetet val, "Bara 10 minuter till"... Putte menar att det är helt omedvetet, "Det bara blir så..." När jag hade samma argument igår så sa Putte "Jaja, du är snart fast i snooze-träsket". Haha, visste inte ens att det fanns ett sådant! Han är en lustig kuf, min man!


Detta kanske vore något...

 

Har du väldigt svårt att vakna på morgnarna? Nu finns lösningen i form av Sensory Assault Alarm Clock som väcker dig genom tjut, skak och blink. Tjutet utgörs av ett 85 decibel högt ljud, skaket ges genom den externa skakprylen som stoppas under kudden och på ovansidan sitter en blixt. Dessa tre olika störningsmoment garanterar ett uppvaknande. Väckarklockan kostar ca $70 och går att beställa från Hammacher.


Nu ska jag gå o kolla om  Liam käkat upp sina Pim-pim så att jag kan gå o sova igen.


CYA!


PS, Ett husmors-tips: Har du halsbränna? Tag ett halvt glas vatten o blanda ut 1½ tsk bikarbonat. Drick sedan. Funkar fin-fint. Smakar lite salt och man rapar av det men det funkar. Hade halsbränna när jag började skriva och nu är den borta! Så mycket lättare att sova nu!

Av lemon - 18 februari 2010 18:48

Och fungerar inte detta så blir det till att lägga in oss med Liam så att han får sockerdropp igen. Han äter fortfarande inte, varken sötsaker eller mat och ligger o pressar på känning hela tiden. Känner mig rådlös o ringde läkaren förut för ytterligare tips men det finns inga... Alternativet som kvarstår om vi ej lyckas få i honom kolhydrater är sjukhuset. Något jag definitivt INTE vill!!


Så idag har jag gjort något som är väldigt ovanligt för att vara mig och jag skämdes när jag kom till kassan. Jag köpte en hel kundkorg full med socker i olika former, 200:- betalade jag för socker... Vindruvor, Brago-kex, mandariner i sockerlag, persikohalvor i sockerlag, dricka, jordgubbskräm (har jag inte köpt på ett helt år....!), Yoggi, tablettaskar. Urk!!! Bara socker!!!


Men, men nöden har ingen lag. Basalen kan vi dra ner ett snäpp till mellan 07 o 15, annars finns inget kvar att göra med insulinet heller. Måltidsbolus har han inte fått på flera dagar.


Hampus o Putte var dåliga fram till idag vid 15-tiden. Inga kräkningar dock men den andra änden och väldigt slöa o matta. Hampus har legat i soffan hela dagen.


Ikväll blir det plugg för min del... Samhällskunskap... Yupp!

Av lemon - 17 februari 2010 12:49

och därför har jag ingen matlust trots att jag är jättehungrig... =( Får väl helt enkelt stå ut alt hålla för näsan o äta ändå. Urk... Hampus tror att han kan ligga i sängen o prutta vilket resulterar i att han bajsar på sig. SSÅÅÅ trevligt - not!

Tvättmaskin o torktumlare går för fullt här och ändå fylls det bara på, hinner aldrig tvätta undan.


Liam äter fortfarande inte o ligger alltså på gränsen till känning HELA tiden. Spelar ingen roll vad man mutar med. Till frukost mutade vi med en piggelin o det gjorde att han åtminstonde åt ½ macka. Gav inget insulin till detta trots att piggelin är sött och ändå är han låg. 2,9 för 1 timme sedan... Fick i honom 1 banan genom att säga att han fick gå ut då den var uppäten. Trött på att behöva muta o tjata hela tiden... =( Men vad gör man? Ändrar det sig inte snart blir det väl till att lägga in oss igen med sockerdropp...


Ähh, fy faaan, va less jag är på skit och spyor!!

Av lemon - 17 februari 2010 10:03

Bekräftat att det är vinterkräksjukan som härjar här. Så gick det med min "plugg-vecka". Men, men, så är det när man har barn... Suck!


Hampus började spy i natt och det "fina" med denna underbara sjukdom är att det kommer ur båda ändarna... Mycket sängkläder går det åt! Ytterligare en "bra" sak är att man kan få det om igen. Jag som redan haft det kan alltså åka på det direkt igen och med min tur räknar jag iskallt med att ligga ikväll alternativt imorgon. Känner redan nu hur ont i magen jag har! Urk!!!

 


Varken Hampus eller Liam är välkomna till dagis mer denna veckan heller. 72 timmar är det som gäller! YeS!

 


Provet på tisdag kommer gå åt helvete men vad gör det...? Tanken är dessutom att jag ska åka till Finspång på lördag men vi får väl se hur det blir med den saken.


CYA!

Av lemon - 16 februari 2010 22:25

Väntar på att klockan ska gå  så att jag kan kolla Liams bs o hoppas innerligt på att det gått upp nu. Det har varit ett problem hela dagen... För snart en timme sedan låg han på 5,5. 1½ timme tidigare låg han på 2,5 o jag "tvingade" i honom 2 druvsocker o ½ banan. Kopplade desutom ur pumpen för att han ska gå upp... Han borde ha gått upp mer än 3 mmol/l men något konstigt  är det helt klart med honom just nu... Men, men om 20 minuter märker jag om jag vågar gå o lägga mig el inte.


Jag är helt färdig. Jag kollade mig i spegeln förut och såg att jag är nästan svart vid ögonvrån. Trött eller inte så  brukar jag aldrig få skuggor runt ögonen i a f men tror att detta beror  på att jag inte hämtat mig riktigt sedan igår. Jag fick ju åka o hämta Liam på dagis idag för att han ligger så lågt. Köpte med "Palla Kulings" choklad, som han nobbade, popcorn, som  han nobbade, söt saft, som han nobbade och en tablettask, som han åt hälften av. Han åt lite, lite middag och en piggelin. That's it!


Usch, orkar knappt tänka... och blir ännu tröttare när jag tänker på att jag skulle pluggat idag men inte ens öppnat boken ännu. Inte blir det mycket plugga imorgon heller eftersom både Putte o Liam är hemma imorgon. Putte behöver återhämta sig efter denna dagen, han har legat dålig hela dagen och Liam behöver komma igång med maten innan han åker till dagis igen. Suck, suck, suck!


Ser dock fram emot en god natts sömn i Saras säng. Finns inte en chans att jag lägger mig i vår säng utan att byta lakan först. Jag låg där igår, sjuk, och Putte idag. Skulle jag krypa ner i dessa lakan?? Icke! Så det får bli Saras säng och Putte får gå upp i natt o kolla Liam.


Bla, bla, bla, jidder, jidder, jidder! God natt!

Av lemon - 16 februari 2010 10:04

Liam vägrar fortfarande att äta. Jag har inte hämtat mig riktigt ännu från magsjukan igår så därför lämnade jag Liam på dagis. Sa till dem att ringa mig efter att han ätit frukost så att jag kunde säga hur mycket insulin de skulle ge honom. Han åt ½ tallrik gröt med äpplemos o mjölk så jag sa att de inte skulle ge honom något insulin alls. Nu vid 9.30 ringde de, han är låg, 2,3. VAD göra????Sa till dem att ge honom vad som helst, så sött som möjligt!


Ringde diabetessköterskan o fick rådet att ge honom popcorn för att han ska bli törstig... Problemet är att han inte vill ha någonting alls att varken äta eller dricka... Men, klart jag ska prova. Jag ska även sänka basalen 0,1 E/tim tills han kommer igång igen. Hoppas att det hjälper. Basal = den lilla mängd insulin han får hela tiden genom pumpen, just nu ca 0,3 E/tim.


Detta är väldigt påfrestande... Tär på nerverna som fan hela tiden!

Av lemon - 15 februari 2010 21:32

Här kommer ett litet blogginlägg från Sara - mammas dotter :-)

Mamma ligger just nu i sängen och mår inte alls bra. Stackars lilla mamma :-(.
Det lilla busfröet Liam har väl antagligen smittat mamma med maginfluensan.

Sååå, eftersom inte mamma kan uppdatera nu så tänkte jag att det kan ju jag göra!
Fast mamma vet inte om att jag har hackat mig in här och skriver detta, så busig är jag... Ville egentligen bara hälsa mamma att hon ska krya på sig eftersom jag vägrar att visa mig inne i huset! Så här får du en liten nalle via internet :-)


Krya på dig mamma! I LOVE U

 



Av lemon - 15 februari 2010 12:27

Igår när jag gick o la mig låg Liam på 5,3 i sitt bs. Egentligen för lågt för att jag ska våga sova. MEN jag vet att han går upp på morgonen så därför gjorde jag så i alla fall. Imorse kl 07.00 vaknade han o låg på 17,5. Inte kul...


Vid 8.30 var det dags för frukost och han som är ett matvrak i normala fall har nog inte hämtat sig sedan magsjukan o åt bara ½ macka. Mjölken var slut så han fick söt saft att dricka. Inte heller bra men han kan ju inte äta "i torre". Pga av saften fick han 2 e. Var lite nervös att det skulle vara för mycket men tänkte igen på saften.


1 timme senare kommer han o är klängig och genomsvettig. Aha, låg! Tog ett bs och mycket riktigt, 2,7. Då hade inte insulinet verkat färdigt ännu ens... Gav honom 2 druvsocker o 2 glas saft. Men eftersom insulinet fortfarande verkade tog jag bs efter ytterligare 1 timme o då låg han på 4,1. NU först skulle jag kunna få upp honom så nu fick han ½ banan och en timme senare låg han på 10,8. Phu, en pärs!


-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Detta skrevs igår men  jag orkade inte uppdatera färdigt eftersom jag blev magsjuk. Japp, lille Liam har smittat mig och nu ligger Putte o är dålig. Sara åkte till sin pappa igår för att han skulle köra henne till tandläkaren kl 9.00 idag men hon är oxå dålig. Så nu återstår bara Hampus sedan har alla i familjen fått skiten.


--------------------------------------------------------------------------------------------------


Liam bs är inte bra alls. Han har inte hämtat sig sedan magsjukan och äter knappt så därför ligger han o pressar, pressar, pressar på gränsen till känning hela tiden. Inatt var vi uppe o kollade bs eftersom han vägrar o äta o han låg då på 2,8. Efter lite övertalning fick Putte i honom 1 glas mjölk... Just nu  är det ju positivt att han går upp på morgonen så han vaknade på 8,8 i  a f. Riktigt kämpigt att han inte vill äta!!!


Nu är pannreparatören här. För varje minut som går hör jag hur räkningen tickar på allt mer. Men nu är han färdig och vi ska väl ha värme ett tag till... Phu! Han tyckte att om 7-8 år kan det vara dags att införskaffa en ny panna, en nätt summa på ca 50-60 000 kr. Bbbbbilligt!!


Nu ska jag ta en styrke-cigg och sedan ev kolla lite på samhällskunskapen. Om jag orkar... Mår sådär bra.....


CYA!


Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards