Lemon - ventilerar tankar, åsikter, upplevelser -

Alla inlägg under februari 2010

Av lemon - 11 februari 2010 18:08

En liten pippi viskade i mitt öra att min dotter hållt på med ofog hon inte får göra... Inget allvarligt direkt men nog för att det ska vara värt att konfrontera henne. Sedan Sara var liten har jag alltid sagt till henne "Har du gjort något du inte får så berätta det för mig. Gör du det kan vi prata om det och jag blir inte arg. Får jag veta det på omvägar kommer jag att bli arg." Detta har gjort att Sara ALLTID berättat saker för mig, så  vitt jag vet i alla fall. =) Dock inte denna gången men jag är ju inte sämre än att jag vill ge henne en chans... Jag sa till henne:


- Ta o fundera på om det finns något du borde berätta för mig. Vara o Götene är inte så stort och saker o ting kommer fram. Du har en vecka på dig...


Fem minuter senare hade hon berättat. Bra!! Nu funderar hon på vem som kan ha berättat... =) Inte tänker jag avslöja mina källor! Sa även gamla klyschor som "Mammor vet allt", "Sanningen kommer alltid fram"! Mmm, glöm inte detta!

Av lemon - 11 februari 2010 08:28

Som genuin djurvän blir jag skogstokig då jag läser sånt här. Jag är ingen hejare på vapen och skulle gärna öva lite på jägarna!!! Sover de gott om natten, tror ni, när de har vetskapen om att de plågat djur? Säkerligen! Återigen ställer jag mig frågan; Hur är de funtade??? Om de prompt måste plåga någon så kan de väl ge sig på någon som kan försvara sig i alla fall...!!! Blir frustrerad av att bara sitta här o läsa om det och inte kunna göra ett skvatt åt det!Klicka på bilden för att läsa artikeln!


 

Av lemon - 11 februari 2010 07:51

Följande text fick jag skickad till mig på Fb och för att nå ut till så många som möjligt gör jag ett blogginlägg av det. Det är alltså inte mina ord ni finner nedan även om jag håller med! Kopiera texten och och sprid budskapet du oxå! Ingen kan göra allt men alla kan göra något och tillsammans kan vi påverka!!


"Hej hej,
Jag har hört att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00!
Vill du, att bensinpriset sänks
istället? Det är möjligt! Men man måste agera NU! Man måste göra det klokt!

Förra året försökte man pressa oljebolagen, genom att inte köpa bensin på vissa dagar. Direktörerna skrattade, för dom visste att bensinen, som inte köptes på måndagar, köptes ändå sedan på tisdagar.
Lite strul lyckades man orsaka, men någon större effekt kunde man inte se. Någon har kommit på en idé, som kan fungera, Om vi verkligen vill. Läs vidare och bli en av oss!

Bensinen kostar i dag ca.13,00 sek/liter
Vi känner alla till, att oljebolagen gör jättevinster. Försök komma ihåg, när vi lät priset komma upp till 10,00 sek.
Då påstod man, att oljan håller på att ta slut. I dag försöker man inte ens påstå, att oljan är på väg att ta slut – det finns mer olja i dag ,än för 35 år sedan och då kostade bensinen 2 kr liter.

Vi måste bli mer aggressiva och visa, att konsumenterna kan göra något.
Att kunden får ha rätt! Det enda sättet är att slå där det gör mest ont: Plånboken!
Det kan vi göra! Hur? Vi behöver alla våra bilar och vi måste köpa vår bensin,
Men vi kan påverka priset: När vi agerar tillsammans kan vi starta ett Priskrig!!!
Vi föreslår:
Att vi inte köper bensin av dom 2 största bensinbolagen:
Statoil eller Preem.

När dom 2 största oljebolagen inte lyckas
sälja bensin längre, blir dom tvungna att sänka priset, för att få kunderna tillbaka.
Detta leder till priskrig och alla andra bolag är tvungna att följa med.
Men, för att kunna nå resultat, måste vi nå hundratusentals Statoil och Preem kunder. Och alla måste samarbeta.
Vi gör såhär! Även med företagsbilar!
Jag skickar detta till 30 personer. När alla i sin tur skickar detta vidare till 10 personer, har vi redan nått 300. Och när dessa 300 skickar till sina 3000 bekanta…
Har vi nått 3 000 000 o.s.v.…Du förstår hur jag menar?
När alla skickar detta dagen efter, har vi nått på en vecka 300 Miljoner människor , I priskrig mot oljebolag!
(Någon måste naturligtvis översätta detta till engelska och tyska)
Ja,vi kan vinna, det är oerhört viktigt att vi inte köper vår bensin på Statoil eller Preems mackar
för att kunna komma vidare med detta och nå ändamålet. Ber jag dig, skicka detta vidare
Kan vi räkna med dig?"


Av lemon - 10 februari 2010 22:31

Ja, jag Borde verkligen gå o lägga mig men tycker inte riktigt att jag har tid med det ännu. Kvällen har gått åt till att mata ormarna, duscha och prata lite med Sara o Putte som båda kom hem runt 20-tiden. Nu först har lugnet lagt sig och jag kan få ro till att plugga, NU klockan 22.30 Suck.


 


Får bli en snabb koll i boken idag tror jag bestämt. Behöver sova oxå. Både igår o i förrgår kom jag i säng runt 01, vilket är på tok försent när man går upp redan 5.45 Måste vara bättre att sova nu och ägna mig åt läxor på dagen imorgon...? Jag har ju bara en lektion imorgon så det får nog bli så!


Idag har jag lotsat min mamma hit. Lilla mammsen är inte jättehaj på datorer och visste nog inte riktigt vad en blogg var men nu har hon i alla fall varit här o kikat lite. Välkommen lilla mamma! =))


Blev lite besviken förut... =( Trodde att vi skulle få cider till helgen men det blev inga. Snopet! När man räknat med något blir besvikelsen så mycket större... Nåja, vi överlever utan med det är allt gott o smådricka lite när man KAN och FÅR, behöver ju inte tänka på gossarna hela tiden i helgen!


 


Nu har jag anmält mig till Högskoleprovet. Den 10 april är det dags. Fattar ni, det kostar 350 kr o göra det där provet!!! 350 spänn! Hoppas innerligt att jag gör bra ifrån mig så att det är värt pengarna! Behöver verkligen ett bra resultat för att ha en chans att komma in på högskolan. Annars är det väl bara till o fortsätta på komvux ytterligare en termin och göra provet igen. Kanske beta av Psykologi B och religion. Religion är verkligen ett ämne som intresserar mig och det stör mig lite att jag inte läser det nu... Fast jag är ändå glad att jag inte gav mig på det nu. Hur skulle jag hinna det???


 

Av lemon - 10 februari 2010 19:22

Blev jätteledsen första gången jag såg denna videon. En riktig snyftare... =(



Av lemon - 10 februari 2010 18:15

Blev så in i helvetes arg nyss att Hampus åkte i säng innan varken han eller jag hann blinka!


Jag var i köket när jag HÖR att Hampus örfilar Liam. När jag kom in var Liam alldeles röd på kinden. Och ledsen naturligtvis. Tog helt enkelt Hampus under armen och bar upp honom, la honom i säng, gick ut o stängde dörren. Låter väldigt mycket enklare än det var eftersom Hampus knappast låg kvar helt frivilligt o from som ett lamm. Nope, det blev naturligtvis bråk. Fan, så tråkigt. Han ville säga förlåt och sedan titta på tv igen. Låter väl bra? Problemet är att han satt det där i system... Händer ofta att han klappar till Liam och i samma andetag säger Förlåt. Typ "Det är ok att slå om jag säger Förlåt".


 


Nu tror inte jag att Liam är jättesnäll mot Hampus heller, eller, det VET jag att han inte är, men han är på ett annat sätt, inget man blir hysterisk över. Han kan tex sätta huvudet mot Hampus ben och trycka. Det gör inte ont men är nog så irriterande om man sitter och försöker titta på tv, så nog kan jag förstå Hampus men jag kan inte acceptera att han slåss och därför fick det bli sängen.


En stund efter att jag hade gått ner från Hampus rum så öppnade han dörren och sa med gråt i rösten "Kom då, mamma", Jag sa "Vad är det?" och han svarade "Du ska ju komma o säga godnatt till mig"... Så nu har jag varit uppe o pratat med honom, kramats, pussats och blivit sams. Jag frågade om han förstod varför han fick gå o lägga sig och det gjorde han, "För att jag slog Liam". Han är inte dum, den killen. =) Bra att han förstår VARFÖR det blir en sån här konsekvens.


Hatar att bråka! Det drar ner hela mig så nu mår jag skräp. Blä, blä, blä!

Av lemon - 10 februari 2010 13:53

Kom just hemfrån skolan o började fundera lite över sportlovet och veckan efter... Söndagen på sportlovsveckan har jag redovisningsuppg i psykologi. Tisdagen efter är det samhällsprov. Onsdagen engelska prov + seminarium ang arbetsmarknaden/samhäll. Någonstans under veckan ska även ett matte prov klämmas in. Veckan efter är det engprov och samhällsprov. Hur ska jag kunna fixa allt detta??? Nu kan vi snacka om inre stress... Något jag är väldigt bra på att hantera... *ironi, ironi*. Det värsta är ändå inte alla kommande prov, det värsta är samhällskunskapen. Eftersom jag är totalt ointresserad så fattar jag verkligen inte vad han pratar om. Jag har aldrig intresserat mig för Sveriges ekonomi (jag har nog med min egen) eller hur ökad arbetslöshet påverkar samhället, Varför det blir högkonjuktur resp. lågkonjuktur...  Kan vi inte prata om änglar, demoner, tomtar, troll o magi ist??? DET skulle intressera mig och därmed skulle jag oxå BEGRIPA hur saker o ting hänger ihop! Suck, suck, suck!!! =(( Nedan: Ekonomiskt kretslopp... SÅÅÅ spännnade!


 


Snart dags att fixa middag. Idag blir det gräddkokt kycklingfile med potatis o sallad. YummY!!! En kopp kaffe till matlagningen och lite matlagningslektyr (Den levande litteraturen - Medeltiden) så kommer matlagningen gå som en dans!


CYA!

Av lemon - 10 februari 2010 08:42

Kollade just ett nyhetsinslag på Aftonbladet. Det handlade om mammor som låter sina små döttrar skönhetsoperera sig. Usch o fy, tänkte jag, då jag är emot hysterin över dessa barnmodeller, låt barnen vara barn, de kommer att sminka sig tids nog i a f, men i slutet på inslaget fick man veta att den 7åriga flickan tyckte att hennes öron var utsående, vilket de oxå var, och det var alltså det operationen gällde. Med utsående, stora öron är det lätt hänt att man blir ett offer för olika fula namn och även om det egentligen kallas skönhetsoperation tycker jag att det är helt ok att fixa till sådana saker. När jag såg rubriken trodde jag att det handlade om botox eller läppfyllning eller dyl. De är vansinnigt bra på missrikta rubrikerna... Vad tycker ni? Rätt eller fel att operera i detta fallet? Inslaget ser ni här!


Presentation

Geocaching

Profile for en74a

Bloggar jag följer

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards